Új eljárással próbálják megmenteni Leonardo híres rajzát, amely napról napra halványul.
A lassan eltűnő képről sokan úgy vélik, a művész önarcképe, csakhogy a vörös krétarajz 1510-1515 között készült Torinóban. Akkor Leonardo az 50-es évei végén járt, a portré pedig fehér hajú, hosszú szakállú, 80-as éveiben lévő öregembert ábrázol.
Ezért művészettörténészek úgy vélik, Leonardo inkább apját vagy nagybátyját örökítette meg. Nem tudni, mi történt a képpel elkészülte után.
Annyi bizonyos csak, hogy 1839-ben Károly Félix szárd–piemonti király szerezte meg a torinói Királyi Könyvtár számára. A 20. században bekeretezték és kiállították, ezzel pedig napfénynek tették ki. A lenvászonból és egyéb rongyokból készült papír anyaga és a rossz tárolás okozta a kép egyre sárguló színét, amelyben lassan eltűnnek a vörös vonalak – mondta el Mauro Missori, az olasz Nemzeti Kutatási Tanács munkatársa a Live Science-nek.
Jelenleg a rajzot 1998 óta különleges körülmények között, elzárva tartják Torinóban.
2012-ben a Missori vezette kutatócsoport meghatározta a papíranyag kromoforjainak szintjét. A kromofor a molekula azon része, mely felelős a színéért, a kromoforok könnyen elnyelik a kék és lila színeket és hajlamosak visszaverni vagy tükrözni a vöröses, sárgás fényt. A kutatók tehát megmérték mennyi fényt abszorbeál és ver vissza a régi kép különböző hullámhosszú fénysugarakból, amit meg lehet feleltetni egy-egy színnek. Ezután az értékeket összevetették különböző körülmények között tartott régi és új papírok hasonló értékeivel.
Azt találták, hogy a kép rendkívüli sárgás elszíneződését az okozta, hogy nedves környezetben – talán zárt, nyirkos helyen – tárolták. A méréseket nemsokára megismétlik, hogy lássák, a jobb tárolási körülmények hatására mennyit változott a helyzet.
A restaurálás további lépéseiről azonban élénk vita dúl a szakemberek között, nem tudni ugyanis, mi okoz nagyobb bajt, ha várnak egy biztosabb eljárás megjelenésére és nem nyúlnak a képhez, vagy ha egy nem eléggé kikísérletezett módszerrel beavatkoznak.
Az új eljárást részletesen az Applied Physics Letters szaklapban teszik közzé.
Képek: a kép és a torinói könyvtár
Karosszékben: Leonardo 1452-ben született a vagyonos Messer Piero Fruosino di Antonio da Vinci (1427-1504) közjegyző és egy Caterina nevű parasztlány törvénytelen gyermekeként. Ötéves koráig anyjával élt, utána apjával, nagybátyjával és nagyszüleivel Vinciben. Tizennégy évesen küldte apja Verrocchio műhelyébe.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek