Folytatják Lindbergh riválisának keresését, aki Fehér Madár repülőjével 1927-ben tűnt el az Atlanti-óceán felett.
Ezt Bernard Decré francia üzletember nyilatkozta a Discovery Newsnak, aki szerint a L'Oiseau Blanc eltűnésével és felkutatásával a szerencsétlenség idején azért nem foglalkoztak komolyabban, hogy ne vonják el a figyelmet Lindbergh teljesítményéről.
Charles Nungesser és társa, François Coli eltűnését azonban nem felejtették el, a rejtélyt többen is meg akarták fejteni, még összeesküvés-elméletek is születtek, például, hogy alkoholcsempészek lőtték le őket Amerika felett, mert úgy vélték, a rendőrség emberei.
Ugyanakkor roncsokat, vagy bármilyen tárgyi bizonyítékot kevesen találtak, és ami volt az is eltűnt mára. 2010-ben egy 1927. augusztus 18-án kelt táviratot fedeztek fel, amelyben az amerikai parti őrség arról számolt be, hogy egy fehér repülő maradványait sodorja a víz New Yorktól mintegy 300 kilométerre. Decré szerint ez megváltoztatja a repüléstörténetet, hiszen arra vall, hogy a Fehér Madár elérte az amerikai partokat, vagyis Lindbergh előtt repülte át az Atlanti-óceánt.
Ugyanakkor a Daily Mail arra emlékeztet, hogy a L'Oiseau Blanc ebben az esetben is csak a második lett volna a versenyben, mert korábban kettesben már átrepülték az óceánt, mégpedig a brit John 'Jack' Alcock és Arthur Whitten Brown a Vickers Vimyvel 1919-ben. Lindbergh egyedül repülte át elsőként az óceánt.
Nungesser és Coli Párizsból indult el 1927. május 8-án. Hogy minél több üzemanyagot vihessenek magukkal, minden feleslegesnek ítélt tárgyat kidobtak a repülőből. Ezért nem vittek magukkal még rádiót sem, így nem tudni semmit sem az útjukról, sem a sorsukról. Annyi bizonyos, hogy átrepülve a La Manche-csatorna felett az Anglia-Írország-Új-Fundland-Új-Skócia-Boston-útvonalon akarták elérni New Yorkot.
New Yorkban hatalmas tömeg várta a Fehér Madarat, sőt Franciaországban néhány lap már be is számolt a sikeres repülésükről. Egy darabig vártak, de amikor nem érkeztek meg, keresni kezdték a repülőt New York és Új-Fundland környékén. Csak annyi bizonyos, hogy Írországnál még látták őket. Aztán eltűntek. Kilenc nap után befejezték a keresést – minden eredmény nélkül.
Decré szerint sem a francia, sem az amerikai hatóságoknak nem volt érdekük igazán keresni az eltűnteket, hiszen 12 nappal később Charles Lindbergh egyedül átrepülte az óceánt a Spirittel, Párizsban pedig soha nem látott tömeg gyűlt össze a fogadására, Nungesserrel és Colival már senki nem törődött.
Decré szerint elfogyhatott New York előtt az üzemanyaguk és bár egy szigetre akartak leszállni, de a sötétben elvétették, és a vízre szálltak. Decré szerint Saint-Pierre- és Miquelon-szigetnél eshettek le május 11-én. Ezért búvárokkal és szonárral kutatja a környéken a vízmélyet – mondta el a Discovery Newsnak.
Decré a Discovery Newsnak azt is elmondta, nem akarja csökkenteni sem Lindbergh, sem a két brit pilóta érdemeit, egyszerűen csak szeretné feltárni a repüléstörténet eme fontos szeletét.
Képek: Képeslap a Nungesser-ről és Coliról, a Vickers Vimy, Nungesser, lenn 1. világháborús gépe, rekonstrukció
Karosszékben: Nungesser 1. világháborús ászpilótaként 43 légi győzelemmel, köztük két német ászpilóta lelövésével és számtalan súlyos sérüléssel zárta a háborút. Ugyanakkor híres volt fegyelmezetlenségéről is, rövid időre a repüléstől is eltiltották, sőt előfordult, hogy házi őrizetbe zárták. A nők bálványa, világfi, a repülés élő legendája volt.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek