Köszönöm a támogatást

A blog a Facebookon

Látogatók (2012.05.10-től)

Utolsó kommentek

Korábbi bejegyzések

Feedek

Címkék

afrika (2) agyaghadsereg (2) akkád (2) ale (2) alexandrosz (2) amerika (2) anglikán (2) angolszász (2) angolszászok (2) antecessor (2) antik (2) antropológia (4) apolló (3) aranysisak (2) arcrekonstrukció (3) armada (2) ásatás (2) asszíria (3) athén (2) atomháború (2) australopithecus (3) autizmus (2) aviatika (13) baál (2) babilon (2) babona (3) biblia (4) bizánc (2) bolzano (3) borgia (2) boszorkány (3) britannia (3) bronzkor (4) buddhizmus (2) bulgária (2) búvárrégészet (30) cár (3) carter (2) dánia (2) denisovai (2) desperate dan (2) dionüszosz (2) dornier (2) Down-szindróma (2) drake (3) drakula (3) dundee (3) dzsingisz kán (2) ecsegfalva (2) egyiptom (16) egyiptománia (2) ehnaton (5) első világháború (2) emberré válás (10) enigma (2) erectus (2) érmék (2) evangélium (4) evolúció (4) expedíció (2) expedíciók (3) fáraó (2) felfedezések (18) felfedezők (2) fémkereső (4) filmtörténet (5) firenze (2) fizika (3) flamand (2) floresiensis (3) földművelés (4) forradalom (2) fosztogatás (3) fotótörténet (8) francia forradalom (2) franco (2) franklin expedíció (2) genetika (3) germánok (4) gulag (3) gyeniszovai (3) hadrianus (2) hadtörténelem (3) hadtörténet (2) hajóroncs (4) hajóroncsok (5) hajózás (2) harald (2) harangedényes (2) háromkirályok (2) hasfelmetsző jack (2) heidelbergensis (3) hellénisztikus (2) hellenizmus (5) herculaneum (2) heródes (2) hidegháború (4) himmler (2) hippokrasz (2) hitler (16) hobbit (3) holokauszt (3) homo (12) Homo erectus (2) homo habilis (2) homo sapiens (3) hunyadi (2) húsvét (3) inka (4) irodalom (8) irodalomtörténet (13) jégember (2) jeruzsálem (5) jézus (3) jordánia (3) kalózok (4) kán (2) karácsony (3) katakombák (3) kelta (3) kelták (8) kémek (4) kenya (2) kereszténység (8) keresztesek (3) kína (5) kincsvadász (2) kódfejtés (6) kódok (3) kolumbusz (3) konyha (2) kormeghatározás (2) középkor (70) Közép Amerika (2) kriptográfia (2) kultúra (19) láp (3) leonardo (12) líbia (2) Lineáris A (2) londinium (2) maja (3) maják (4) makedónia (2) marx (2) második világháború (48) matematika (3) mediciek (2) meteorit (3) mezopotámia (4) michelangelo (3) mikulás (2) minósz (2) mitológia (2) mona lisa (2) mongólia (2) műkincs (44) műkincs-fosztogatás (2) műkincspiac (2) műkincsrablás (4) múmia (11) múmiák (9) művelődéstörténet (107) művészet (4) náci (4) nácik (9) Nagy Sándor (2) nagy sándor (2) napóleon (7) nápoly (4) napraforgók (2) neander-völgyi (8) Neander völgyi (2) nefertiti (4) neolitikum (7) neolitikus (5) néprajz (2) népvándorlás (3) nobel (2) nyelvészet (2) nyelvtörténet (5) ókor (98) olaszország (2) olimpia (2) olvadó tehén (2) őskor (31) őstörténet (3) ötzi (3) pamukkale (2) partraszállás (2) pazirik (3) pele (2) peru (2) pestis (4) pompeji (4) ppna (2) prága (2) RAF (2) régészet (4) rembrandt (3) reneszánsz (5) repéstörténet (3) repülés (4) repüléstörténet (9) restaurálás (2) római birodalom (33) római kor (46) roncskutatás (6) roncsok (5) salai (2) sapiens (3) seracini (2) sforza (2) Shakespeare (2) sírrablás (2) skócia (2) sporttörténet (2) Stonehenge (2) szakkara (2) szardínia (2) szarmata (2) szesztilalom (2) sziklarajzok (3) szíria (2) szkíta (2) szkíták (4) szonár (2) táblásjáték (2) talajradar (2) találmányok (2) tengeralattjárók (3) térképek (3) tetoválás (4) theo van gogh (2) titanic (3) tollense (2) torinói lepel (2) törökök (3) törökország (6) török kor (2) törvényszéki (3) tower (2) tőzegláp (2) trákok (3) trepanálás (2) tudomány (10) tudománytörténet (3) tudor (2) Tudorok (2) tudorok (4) tutankhamon (4) tűzhasználat (2) uffizi (3) újkor (3) újvilág (4) unesco (2) vallástörténet (2) vámpírok (2) van gogh (5) vatikán (2) velence (2) vezúv (2) VIII. Henrik (3) viking (2) vikingek (8) világháború (34) világháborúk (5) vincent van gogh (2) viselettörténet (4) wilkinson (3) york (2) zahi hawass (2) zenertörténet (4) zenetörténet (6) Címkefelhő

Bejegyzéseim naptáron

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Íme, az új evangélium szövege

2012.09.19. 20:39 :: Juhari Zsuzsanna

Új evangéliumot azonosítottak, amely ráadásul Jézus feleségét említi. A 4. században kopt nyelven írt papiruszdarabka a szakértők szerint hiteles.

Image1.9.18.sm_.jpg

Karen King, a Harvard kora kereszténységgel foglalkozó történészprofesszora egy római kongresszuson jelentette be, hogy eddig ismeretlen evangéliumot azonosított, amelyet Jézus felesége evangéliumnak nevezett el, mivel egy szövegrész egyértelműen Jézus feleségéről beszél.  

A kutatónő a Harvard Magazine-nak elmondta, az alig 4 x 8 centiméteres töredék anyagán jól látszik, hogy a papiruszt eredetileg feltekerték, de az, hogy mindkét oldalára írtak, arra utal, hogy végül kódexbe fűzve használták.

A IV. században a papirusztekercseket hagyományos módon készítették, majd az „új módi” szerint lapra vágták őket, hogy összevarrva a lapokat könyvbe fűzzék.papir.jpg

A rövidke szövegtöredék megfogalmazása azonban arra utal, hogy ez csak egy másolata volt egy 2. században készült görög eredetinek.

A kutatónő hangsúlyozza, a töredék nem tekinthető bizonyítéknak arra nézve, hogy a történeti Jézusnak lett volna felesége, de jelzi, hogy a 4. században még élt a hagyomány, hogy Jézusnak volt felesége, és utalhat a 2. században a kora keresztényeket élénken érdeklő kérdésre: lehet-e felesége és élhet-e házaséletet egy keresztény ember.

Az aprócska töredéken nyolc sor olvasható. Az első sor koptról angolra, majd angolról magyarra fordítva: „Anyám adta nekem” a következő szó nagy valószínűséggel „életet”…, a második sor: „a tanítványok mondták Jézusnak”, a harmadik sor „tagadni. Mária méltó rá”, a negyedik sor: „Jézus azt mondta nekik, ‘A feleségem’”. (King hangsúlyozza, ez a szövegrész egyértelműen olvasható, sehogy máshogy nem fordítható.) Az ötödik sor: „Tanítványom lesz”. King szerint itt bizonytalan, hogy kire utal a szerző: Máriára, feleségére, vagy valaki más nőre. A hatodik sor: „hagyd, hogy a bűnös emberek dagadozzanak”, a hetedik: „ami engem illet, vele maradok, ezért…”, a nyolcadik: „kép”….

Figurine-of-Asherah-007.jpgAki jobb fordítást tud adni az angolból, várom. Részletek és az angol fordítás itt érhető el: http://harvardmagazine.com/2012/09/new-gospel

Képek: Harvard Magazine, lenne egy Asherah-szobor

Karosszékben: A Discovery News a hír kapcsán arra emlékeztet, hogy a legújabb kutatások szerint Istennek is volt felesége. Francesca Stavrakopoulou, az Oxford Egyetem munkatársa szerint ókori források, szobrocskák, és egyéb régészeti leletek bizonyítják, hogy Asherah (másként Istar vagy Astarte) Isten felesége és mélységesen tisztelt termékenységi istennő volt, ám imádata fokozatosan csökkent az idők során.

st-catherines-monastery-500.jpg 

Ez is érdekes:

Ikonok az Égő Csipkebokorban

39 komment · 1 trackback

Címkék: evangélium kereszténység Jézus felesége

A bejegyzés trackback címe:

https://juharizsuzsanna.blog.hu/api/trackback/id/tr154788923

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Megtalálták a da Vinci-kód bizonyítékát! 2012.09.20. 06:05:48

Dan Brown amerikai író 2003-as sikerregénye mégis igaz lenne? Mármint az abban foglalt alaptétel, miszerint Jézus Krisztus nős volt, Mária Magdolna volt a felesége és a Szent Grál nem más, mint Jézus napjainkig létező vérvonala. Ha ez így van, akkor no...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aeidennis 2012.09.20. 08:14:57

Ez mitől evangélium? Azt lehet tudni, hogy a másik oldalra mi van írva?

tundrazuzmo (törölt) 2012.09.20. 08:15:18

Hurrá, ismét egy újabb evangélium. Még az eddigi négyet sem sikerült megérteni sokaknak...

A papíruszdarabka lehet hiteles, szerintem kis szerencsével kiváló gnosztikus iratokat lehet találni az első századból, amelyek szintén hitelesen lesznek.

Engem a második századi eredeti jobban érdekel. Akkor még éltek Szent János tanítványai, akinek közvetlen információja volt Jézusról. Érdekel, hogy mikor ütötte fel a fejét ez a házasodás mítosz, amivel Dan Brown házal mostanában.

Anselmo 2012.09.20. 08:15:31

Ezt a kereszténység nagyon könnyen meg fogja oldani: úgy kell tenni, mintha nem is találtak volna semmiféle újabb evangéliumot.

-JzK- 2012.09.20. 08:24:03

@Anselmo:
Nem, a megoldás az, hogy ez az ún. "evangélium" nem egy hiteles, kanonikus evangélium, hanem egy olyan apokrif irat, amely a kereszténység főárama mellett létező ókori szekták valamelyikének kebeléről való. Nem ez az első olyan ókori irat, amely a mainstream kereszténységtől eltérő tanítást képvisel.

Juhari Zsuzsanna 2012.09.20. 08:29:15

@aeidennis: hátoldalon a szöveg: anyám..., három..., elő, ami..., két sor olvashatatlan

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 08:35:29

Több száz evangélium van. Ezek nagy része nem keresztény evangélium. Kisebb rész pedig keresztény ugyan, de nem isteni ihletésű. Azaz az egésznek semmi jelentősége nincs az Egyház szempontjából.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 08:43:08

@Anselmo:

Nem, nem így kell tenni.

Az iratnak semmi jelentősége.

A kereszénység számára egyedül Isten és az általa alapított Egyház lényeges. A tant az Egyház tanítása alapozza meg. A Biblia is e tanítás része.

Magyarul: külső források teljesen lényegtelenek. Egy profán példával: ha találnak egy cetlit az utcán, melyen az van, hogy "Bill Gates azt mondta: a Windows szar, sokkal jobb a Linux" az nem fogja semmiben sem megrendíteni a Microsoft üzletpolitikáját.

Állítsuk meg a ......... 2012.09.20. 08:43:12

Haha
Ki mondja meg melyik az igazi evangélium?
A Vatikánban székelő 1000 ember döntése mérvadó csak?
A Kopt egyház az legelső keresztény egyház.

Majd szépen lassan kiderül, hogy katolikusék is úgy szerveződtek, mint a scientológia.
Az mind szekta ami nem katolikus ugyebár.
A mai Biblia egy nagy mesekönyv, főleg az Újtestamentum.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 08:56:27

@Salemi boszorkány:

"Ki mondja meg melyik az igazi evangélium?"

Meg lett mondva a IV. sz. végén, akkor lett végleg lezárva a bibliai kánon.

"A Kopt egyház az legelső keresztény egyház."

Igen, az alexandriai egyház nagyjából egyidejű a rómaival éa az antiochiaival. E háromnál csak a jeruzsálemi régebbi.

Pierr Kardán 2012.09.20. 08:56:37

Abszolút egyértelmű, hogy Istennek volt felesége! Egy csomó dolgot rosszkedvében teremtett, mi más dühíthette föl, mint egy házsártos feleség :-)

lOc (a pasztafáriánus) 2012.09.20. 08:56:42

@Gondolkodni Próbáló Birca: mit gondolsz, a Bibliát hogy állították össze?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 08:57:51

@Salemi boszorkány:

"Majd szépen lassan kiderül, hogy katolikusék is úgy szerveződtek, mint a scientológia."

Először tisztázzuk mit értesz "katolikus" alatt. Ha a szó mai értelmében, akkor katolikus egyház a XI. század óta van

"Az mind szekta ami nem katolikus ugyebár."

Ezt még a legradikálisabb katolikusok sem állítják. A katolikus nézőpont szerint aki nem katolikus, az lehet:
- szekta (keresztényellenes tanítást hirdető csoportok, pl. jehovisták, unitáriusok, mormonok),
- keresztény felekezet (alapvetően a keresztény tanítást hirdeti, de nem áll szerves kapcsolatban az ősegyházzal, pl. gyakorlatilag az összes protestáns),
- szakadár egyházrészek (a tanításuk keresztény, szerves kapcsolatban állnak az ősegyházzal is, de nem ismerik el a római pápa egyházfőségét, pl. a khalkedóni és nem-khalkedóni ortodoxok, az asszírok).

A Kopt Egyhéz mint ortodox egyház is a "szakadárok" közé számít katolikus szempontból.

"A mai Biblia egy nagy mesekönyv, főleg az Újtestamentum."

Az is. De a Biblia célja a hit terjesztése, s a mesék is hasznosak ehhez.

nehogymárne 2012.09.20. 09:17:03

@-JzK-: "hanem egy olyan apokrif irat, amely a kereszténység főárama mellett létező ókori szekták valamelyikének kebeléről való. Nem ez az első olyan ókori irat, amely a mainstream kereszténységtől eltérő tanítást képvisel."
pontosítsunk: a negyedik század vége előtt - azaz a kanonizálás előtt nem volt a kereszténységnek hivatalos főárama. mindegyik közösség saját evangéliummal rendelkezett, ezek egymástól több kevesebb eltérést mutattak. részben a keresztényüldözések hatására merült fel az, hogy a szerteágazó és egymásnak bizonyos kérdésekben ellentmondó tanításokat egységes rendszerbe foglalják. a kimaradó evangéliumokat utóbb megpróbálták felszámolni és később - az egyház politikai térnyerésével - akár visszamenőleg is megbélyegezni. ettől még egy második századi irat nem lesz szektás, sem eretnek a maga idejében.

velaxin 2012.09.20. 10:05:51

@Pierr Kardán:
-menjél takarítsd föl az univerzumot!!!
-dehát asszony! azt még meg sem teremtettem!
-má megen' lustálkodsz???!

velaxin 2012.09.20. 10:06:00

@Pierr Kardán:
vagy csak simán nem hozott neki sört a hűtőből, ezért jól kibaszott az emberekkel?

logikus.

antika890 2012.09.20. 10:06:07

Távol álljon tőlem, hogy Jézust védelmembe vegyem, egyrészt nem vagyok hívő, másrészt a keresztények számát tekintve a világon, nem is nagyon van erre szüksége, DE:

A negyedik sorban azonosítható mondatrész ennyi: Jézus mondta nekik, a feleségem. . .
Mint azt mindenki tudja, Jézus példamondatokban beszélt az emberekhez, nem tudom hogy mert olyan hülyék voltak, vagy mert így könnyebben megjegyezték a tanokat, de a lényeg ebből, hogy ez lehet egy példabeszéd része is, ami így hangzik pl.

Jézus mondta nekik, a feleségem megcsalása olyan bűn, mint magára hagyni a mezőn a bárányaimat.

Egyébként az is elfogadható ellenérv, hogy mert valaha valaki, ismeretlen szekta vagy gyülekezet arról írt, hogy Jézusnak felesége volt, az mennyire hiteles. Mert ha a mi filmjeinket megtalálja valaki kétezer év múlva, mondjuk pont azt, amiben Istent Morgan Freeman játsza, majd hihetik-e teljes bizonyossággal, hogy Isten színes bőrű?

Állítsuk meg a ......... 2012.09.20. 10:06:16

@Gondolkodni Próbáló Birca:
A Vatikánra gondolok.

Ha pedig felmerül egy új bizonyíték, amely egy hazugságra épülő vallás alapjait veszélyezteti, akkor azt igyekeznek megsemmisíteni, vagy minden igyekezetükkel megcáfolni.
Márpedig van jelentősége, ugyanúgy, mint a gnosztikusoknak.
Miért ne lehetett volna Jézus nős?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 10:06:23

@nehogymárne:

"a kanonizálás előtt nem volt a kereszténységnek hivatalos főárama"

De bizony volt főáram. Éppen a főáram alapján történt a kanonizáció és a dogmák írásos meghatározása is.

Valójában a kanonizációnak és a dogmák írásos meghatározásának a célja is ez volt: elhatárolódni a főáramhoz nem tartozó eretnek vagy pontatlan tanításoktól, feketén-fehéren meghatározni, hogy MI a kereszténység tanítása. Az egész IV. sz. tulajdonképpen erről szólt, s a niceai (325), majd a konstantinápolyi zsinaton (381) ez a meghatározás zajlott le.

Míg a legkorábbi eretnek tanokkal (jellemzően: gnoszticizmus, zsidókereszténység, stb.) az Egyház még meg tudott birkózni írásos meghatározások nélkül, a IV. századra a helyzet megváltozott, az Egyház nagy lett és terjedtek a különféle eretnekségek, ezért lettek össehívva a zsinatok is. A fő ellenáramlat akkor az arianizmus volt, mely sokkal erősebb volt, minth valaha bármely más eretnek tanítás.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 10:06:28

@nehogymárne:

"a szerteágazó és egymásnak bizonyos kérdésekben ellentmondó tanításokat egységes rendszerbe foglalják"

Az egységes rendszer a kezdetektől létezett. Csak az írásba foglalás zajlott le a IV. században.

"a kimaradó evangéliumokat utóbb megpróbálták felszámolni és később - az egyház politikai térnyerésével - akár visszamenőleg is megbélyegezni"

Ez egyszerűen nem igaz.

Kovácsjános 2012.09.20. 10:06:41

Parallel, Tamás evangéliuma, 101:

101 Aki [n]em fogja ap[ját] és anyját meggyűlölni, mint én, nem lehet
t[anítvá]nyom. És aki [nem] fogja szeretni [apját] és anyját, mint én, nem
lehet a tanítványom. Mert az anyám [........], de az igazi [anyám] adta nekem
az életet.

www.tradicio.org/libridivini/tamasevangeliuma.html

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 11:30:41

@Salemi boszorkány:

"Ha pedig felmerül egy új bizonyíték, amely egy hazugságra épülő vallás alapjait veszélyezteti, akkor azt igyekeznek megsemmisíteni, vagy minden igyekezetükkel megcáfolni."

Hol a hazugság?

"Márpedig van jelentősége, ugyanúgy, mint a gnosztikusoknak.
Miért ne lehetett volna Jézus nős?"

Lehetett volna, de nem volt az.

A nép fia 2012.09.20. 12:41:35

Nem lepődnék meg. A korabeli hagyományok szerint Jézusnak, mint zsidó férfinak, illő volt megházasodni. És ezt bőven tehette a "színre lépése", vagyis 30 éves kora előtt.

Másrészt az is nyilvánvaló, hogy volt egy női princípium, aminek a jelentőségét folyamatosan elhagyták.

Had jegyezzem meg, hogy az "Istennek volt felesége" kicsit erős. Jézus ugyan isten volt, Isten fia, de emberként élt, "emberré lett" - benne van egy halom imádságban. Szóval Jézusnak, mint embernek volt felesége.

spinat 2012.09.20. 13:18:03

@Gondolkodni Próbáló Birca: honnan tudod hogy nem volt az? a 4. században tutira tudta néhány arc, hogy mi isteni sugallat? minden információ a rendelkezésükre állt? azóta miért nem sugall isten?
A szüznemzés nem hazugság?
Vagy már elismerték, hogy ez csak egy fordítási hiba volt az isteni sugallatban?

Állítsuk meg a ......... 2012.09.20. 13:18:15

@Gondolkodni Próbáló Birca:
Ott voltál talán, tudod, hogy nem volt nős?

Egyébként szerinted mit szóltak akkor az emberek egy 30-as szingli pasihoz, aki meg sem házasodott.

Egyáltalán honnan tudnád te azt, hogy a megváltó férfi, vagy nő lenne-e?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 13:41:37

@spinat:

Isten alapította az Egyházat és az Egyház a kezdetektől őrzi az átadott tudást. Így igenis tudta az Egyház, hogy mi igaz és mi nem.

A szűznemzés tény.

Milyen fordítási hiba? A szerzők eleve görögül írtak, s nem fordítottak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 13:41:44

@Salemi boszorkány:

Mivel tudjuk, hogy Jézus férfi volt, így azt is tudjuk, hogy a megváltó férfi volt.

Ha nős lett volna, ez megmaradt volna a hagyományban. Kizárt dolog, hogy egy ilyen adat elsikkadt volna.

Mit szóltak hozzá a korabeli átlagemberek? Kb. semmittevő lumpen csövesnek gondolták.

Állítsuk meg a ......... 2012.09.20. 15:09:50

@Gondolkodni Próbáló Birca:

Ha az in-vitro fertilizáció szűznemzés, akkor a Máriáé is:)

"Mit szóltak hozzá a korabeli átlagemberek? Kb. semmittevő lumpen csövesnek gondolták."

Aham.

"Mivel tudjuk, hogy Jézus férfi volt, így azt is tudjuk, hogy a megváltó férfi volt."

Nem, mert az Újszövetség azt mondja, azért hiszed, hogy megváltó volt.
Ki mondta, hogy a megváltó csak férfi lehet?

DFK 2012.09.20. 17:25:57

Milyen jó, hogy néhány sortöredékből (!) néhányan mi minden következtetést le tudnak vonni. Simán úgy olvassák a negyedik és ötödik sor töredékét, mintha közte nem lenne más és ismeretlen szöveg.

-JzK- 2012.09.20. 17:26:11

1. A történeti ismeretek mindegyike olyan állításokból áll, amik nem lehet ellentmondásmentesek. Azaz annak az ellenkezője nem vezet ellentmondáshoz. Pl. állíthatom azt, hogy Napóleon nem létezett. Ennek oka az, hogy a történelem alapvetően induktív tudomány, és a valóságban lehetetlen a teljes, de a teljes és elégséges indukció is.

2. A történettudományban "hit" van, hiszünk a forrásnak, mert pl. én nem láttam sohasem V. László királyt. Azonban a fellelhető források alapján nagyobb a valószínűsége, hogy létezett.

3. Így a történelemben valószínűségek vannak.

4. A "hit" azt jelenti, hogy olyan valamit, amit magam meg nem tapasztalok, igaznak fogadok el, mivel akinek, vagy aminek (történeti kútfő) hiszek, az hiteles. Nem téved (értelmileg) és nem téveszt meg (akaratilag).

5. Minden történelmi ismeretük alapja "certitudo moralis" (erkölcsi bizonyosság), nem pedig "certitudo metaphysicalis" (metafizikai bizonyosság). Minél régebbi történeti korba megyünk vissza, a bizonyosságfok csökken.

6. Egy iratnál meg kell nézni, hogy a történelmi eseményektől, amikről tudósít, mennyi idő választja el keletkezését. Ezután alá kell vetni a szövegkritikának, hogy belsőleg (stílus, leírás stb.) hiteles lehet-e, mennyi a valószínűsége, a hihetősége.

7. A gnósztikus evangéliumokkal az a baj, hogy sokkal szimbolikusabbak, kb olyanok, mint a Krsna avatárról szóló hindu beszámolók. Időben is sokkal később keletkeztek. A négy kanonikus evangélium idő és helyrajzát pontosan be lehet lőni, és Jézus sem tesz benne olyan rendkívüli csodákat. Nem azzal indít, hogy én vagy a Második Isteni Személy. Ahogy pl. Buddhát is előbb megismerték, látták, hogy normális és hiteles, és utána tárta csak föl, illetőleg tárult az föl, ami. Azaz nem "meseszerű" a leírása, attól, mert csodáról is tudósít.

8. A hagyományos katolikus hitvédelem és szentírástudomány bizonyítja, hogy a négy kanonikus evangélium történetileg is hiteles (a csodák is valósak benne), és hogy csak a négy kanonikus evangélium hiteles történelmileg. Azaz a) szövegépek; b) szemtanúk írták, vagy szemtanúk beszámolóiból írták; c) a szemtanúk értelmileg nem tévedtek; d) a szemtanúk akaratilag nem hazudtak. Ha ennek nagy a valószínűsége, és ezzel szemben nincs megalapozott kritika, akkor történelmileg bizonyosak az evangéliumok.

9. Utoljára hagytam a tekintélyi érvet, a kanonikusságot. Én mint katolikus, hiszem azt, hogy ugyanaz a Szentlélek, aki az iratokat sugalmazta, fenntartja Egyházán keresztül.

2012.09.20. 17:26:18

@nehogymárne: Ez sajnos nem igaz, ugyanis a II. század elejére kialakult a hierarchia (Ignác-levelek), amely egy teljesen szilárd közösségi alapot nyújtott a gyülekezeteknek, minélfogva bizonyos csoportokat az ortodoxia már a pogány uralom alatt is kiközösíthetett.

Ami a kánont illeti, én csak a Kelemen-levélről (meg a Hermász Pásztoráról ill. a Didachéről) tudok, amely az Újszövetség része lett volna egy ideig, azok is csak kisebb gyülekezetekben (pl. a korintusi). A Kelemen-levél mindmáig elfogadott és hiteles, de, mivel nem közvetlenül apostoli, nem került be a kánonba, továbbá a Zsidókhoz írt levél ill. a Jelenések könyvének apostoliságát kérdőjelezték meg néhányan.

Kicsi Kacsa 2012.09.20. 17:58:40

Az van, amit a pápa kinyilatkozik. Gondoljunk csak Galileire, csak most - 1992-ben - vonták vissza az inkvizíciós ítéletet ellene, mert a heliocentrikus világképet hirdette, és ez az eddigi pápáknak nem tetszett ugye, vagy éppen nem értek rá ilyen csipp-csupp ügyekkel foglalkozni. 400 év!!!! Mit akarunk most ezekkel a leletekkel, majd 1000 év múlva talán elfogadja az egyház. Ha még lesz olyan.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 18:07:24

@Kicsi Kacsa:

Ez egy hatalmas tévhit. Galileit nem tudományos elméletei miatt ítélték el, hanem teológiai cikkei miatt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.20. 19:06:09

@Nuntiulus Noster:

Apróbb különbségek ma is vannak azért.

Kelemen I. és II. levele sok kopt Bibliába bele van téve.

Az etióp és az eritreai ortodoxoknak pedig van egy "széles" Bibliájuk, melyben az Újszövetségben benne van a Didascalia is, s még pár könyv. (S az Ószövetségük is hosszabb, de az ortodox Ószövetség eleve hosszabb a katolikusnál.)

Az örmény ortodoxoknál pedig sok Újszövetségben ott van Pál 3. levele a korintusziakhoz.

Hozzáteszem: mindezek az újszövetségi "betoldások" az illető egyházakban is alacsonyabb presztízzsel bírnak, mint a többi könyv.

Az ellenpélda pedig a szír iskola, ahol az Újszövetségből hiányzott a Jelenések könyve, Júdás levele, Péter 2. levele, János 2. és 3. levele. Ma már ezek is el vannak ismerve, de mind a mai napig érezhető bizonyos tartózkodás e könyvek iránt. Az V. sz. elején önállósult asszír egyházban a Bibliából is hiányoznak ezek a könyvek, míg az ortodox szíreknél benne vannak ugyan a Bibliában, de van bizonyos tartózkodás.

burakefendi 2012.09.20. 20:46:04

ez egy nagyon 21. századi hír. kicsit túl van reagálva. először is 4. századi. az olyan kapcsolatban van jézussal, mint a képes krónika a honfoglalással. ha egy 2. századi már ismert szöveg másolata, akkor még kevesebb hírértéke van.

ugyanakkor sztem mindenféleképp sokat mondó a szinoptikus evangéliumok jézus családi állapotával kapcsolatos kijelentései. egyáltalán nem hangsúlyos. vagyis márkék egyáltalán nem tulajdonítottak jelentőséget ennek a kérdésnek. ha jézus ebben a szövegben foglaltak szerint nyíltan vállalta, sőt tanítványai között tartotta az asszonyt, arról szerintem valamilyen módon megemlékeztek volna. különösen úgy, hogy tanítványait a családjukból "emelte ki". a zsidóság számára a házasodás majdhogynem parancs. ez arra mutatna, hogy jézus házas volt. ugyanakkor, ha keresztelő jánossal és az esszénusokkal való szellemi közösségét nézzük, akkor a nőtlensége valószínűbb.

ami isten feleségét illeti, szintén felbulvárosított kijelentésnek tartom. aki értőn olvassa az ószövetséget, láthatja, hogy az ószövetség tetemes része másról sem szól, minthogy egy maroknyi "igaz ember" próbálja megőrizni jahve kultuszának tisztaságát mindenféle kánaáni befolyástól. izrael bibliai története büntetések és megbocsátások sorozata, amiért az "minden magas hegyen és bujazöld fa alatt kővel és fával paráználkodott; ismét azt tették, amit rossznak lát az úr, mert a baalokat és astartékat, arám isteneit és szidón isteneit, móáb isteneit, meg az ammóniak és a filiszteusok isteneit tisztelték. az urat pedig elhagyták, és nem tisztelték." persze, hogy találnak a régészek istár-szobrokat ;)

Easyke (törölt) 2012.09.21. 11:54:06

Tegnap elkezdtem megfogalmazni egy kommentet ehhez az íráshoz, de végül nem küldtem el. Megbántam. Miért?
A kommentben fel akartam sorolni a lehetséges reakciókat erre a hírre. Az első helyen az állt, hogy a római kat. egyház megrendelésére más "tudósok" be fogják "bizonyítani", hogy az irat nem valódi.
Mit olvasok ma hírként a témával kapcsolatban...? Bingó, hogy más tudósok szerint hamisítvány az irat!! Egyáltalán nem tisztelt r.kat. egyház, nem lenne már elég a hazugságokból? Az üzlet mindennél előbbre való, ugye?

bloggerman77 2012.09.21. 22:54:57

@burakefendi:

A zsidóság szigorú Jahve-tiszteletű monoteizmusa a babilóni fogságból való szabadulás után, a fogságból hazatértek között alakult ki, előtte a zsidóság körében is jelen volt a politeizmus, mint azt az ószövetségi könyvek mutatják... A fogságból hazatérés után tisztították ki a korábbi iratokból az oda nem illő részeket, de így is bent maradtak bakik, pl. Ádámnak két felesége volt: Éva és Lilith...
süti beállítások módosítása