Az indonéziai barlangban talált egyik tenyérlenyomat 40 000 éves, vagyis régebbi, mint az Európában talált barlangi rajzok. Ez arra utal, hogy már Afrikát úgy hagytuk el, hogy tudtunk rajzolni.
A piros pigmenttel körbe szórt tenyér és egy disznóféle, babirussza aprólékos ábrázolása a délkelet-borneói Sulawesiben 35 000-40 000 éve készült, vagyis nagyjából akkoriban, amikor a francia- és spanyolországi sziklarajzok. Az egyik tenyérlenyomat pedig az uránizotópos kormeghatározás szerint legalább 39 900 éves, vagyis a világon eddig előkerült legősibb tenyérnyomat – írja a Nature.
A babirussza
1950 óta több mint 100 sziklarajzot fedeztek fel Indonéziában, azonban csak 2011 óta mérték meg alaposabban korukat, ami ezt a meglepő eredményt hozta.
Erre egyáltalán nem számítottunk – idézte a Nature Maxime Aubert kutatásvezetőt, az ausztráliai Griffith Egyetem munkatársát.
Eddig úgy képzeltük, hogy a művészet, amely segít az ember önazonosságának megfogalmazásában, valahol Európában alakult ki, most azonban egyértelművé vált, hogy a művészet egymástól függetlenül nyilvánult meg különböző helyeken nagyjában egy időben, ami valószínűsíti azt, hogy azok az első modern emberek, akik mintegy 65 000 éve kiléptek Afrikából, már képesek voltak festményeket készíteni. Afrikában pedig azért nem került eddig elő ilyen régi sziklarajz, mert ott a földrajzi körülmények nem alkalmasak ezek megőrzésére – mondta el Aubert a Nature munkatársának.
Az egyik indonéziai barlang (képek: Nature)
Karosszékben: Régóta keresik a kutatók a választ arra, miért látható annyi tenyérnyomat a korai képek között? Mit jeleztek ezzel eleink? A Barlangrajzok – drogos hallucinációk c. posztban érdekes elméletről számoltam be. A Tokiói Egyetem egyik kutatója szerint a barlangok falára rajzolt képek nem az őseinket körülvevő világot, hanem drogos hallucinációkat ábrázolnak.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek