Glenn Miller jazz-zenész 1944. december 15-én Londonban katonai repülőgépre ült, hogy Párizsba repüljön. Soha többé nem látták.
Attól a pillanattól, hogy a világ értesült a világhírű zenész eltűnéséről, újabb és újabb összeesküvés-elméletek születtek. Most azonban Dennis Spragg, a College of Music’s American Music Kutatóközpont munkatársa megfejtette a rejtélyt.
2009-ben Glenn Miller fiának, Steve Millernek elege lett a legelképesztőbb spekulációkból és megkért, hogy „tegyek rendet” az összeesküvés-elméletek között – mondta el Spragg Glenn Miller egykori egyeteme, a University of Colorado munkatársának.
Így kezdődött a nyomozás. Spragg szerint az évek során három nagyobb teóriacsoport alakult ki. Ezek szerint: Miller nem szállt fel a repülőre, mivel néhány nappal korábban meggyilkolták, amikor Eisenhower tábornok megbízásából titkos küldetésen volt, hogy a náci Németország megadásáról tárgyaljon; Miller megérkezett Párizsba, ahol infarktusban hunyt el – egy bordélyban; Miller gépét a csatorna felett lelőtték – sikertelen küldetésből hazafelé tartó szövetséges repülők.
Spragg minden elérhető, titkosítás alól feloldott iratot átnézett, és úgy gondolja, tudja, mi történt – olvasható az egyetem honlapján: Miller kis, egymotoros UC-64 Norseman gépe meghibásodott, a hidegben befagyott az üzemanyagtartály-vezetéke, és a gép fedélzetén a zenésszel, a pilótával és egy tiszttel a csatornába zuhant.
Az eset korabeli vizsgálói felderítették az okokat, de a dokumentumokat a háború után Amerikába küldték, bedobozolták és elzárták a Maxwell Légierőbázison, ott pedig nem kereste senki azokat előttem – mondta el Spragg.
Miller önként jelentkezett a háborúba. Amikor 1944-ben a szövetségesek bevonultak Párizsba, Eisenhower tábornok arra kérte, hogy készítsenek szórakoztató műsort a katonáknak, azt vegyék fel és a felvételt küldjék haza Amerikába is.
Miller ezt szervezte, amikor baleset érte. A közhiedelemmel ellentétben, a felszállás nem titokban történt, hanem engedélyezték, és az idő sem volt ködös. A repülőgépet azonban többször is javították és feltehetően a pilóta nem az időjárásnak és a repülőgép képességeinek megfelelően vezette a kisgépet – mondta el Spragg, aki szerint a találgatások azért kezdődtek el, mert pontosan ekkor indította meg a német hadsereg a szövetségesek számára váratlanul az úgynevezett ardenneki offenzívát, egy utolsó nagy ellentámadást, és a kavarodásban 72 órán át semmit nem tudtak Millerről.
Az összeesküvések cáfolatául Spragg elmondta, több szemtanú is látta, amint Miller és barátja felszáll a gépre; a bordélyházi infarktust a náci propagandaminiszter, Joseph Göbbels találta ki és tény, hogy a szövetséges parancsnokság Miller halálát hivatalosan csak december 24-én jelentette be. Repülési feljegyzésekből kiderül, hogy tényleg megtámadtak a szövetségesek egy kis gépet véletlenül, de az egy másik gép volt és más útvonalon repült.
Spragg úgy véli, nem tudja megállítani az összeesküvés-elméletek születését, de szerinte a valódi okok, ha valaki azokra kíváncsi, feltárultak.
Képek: jobbról a második, műsor egy párizsi hangárban, egy UC-64 Norseman
Karosszékben: Miller halálára létezik egy negyedik verzió is, a németek lőtték le a gépét a csatorna felett. A 40 éves Miller önkéntes volt a második világháborúban, mert kötelességének érezte a fronton harcoló katonák szórakoztatását, noha akkor már világhírű volt.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek