Amióta feltalálták a fotografálást, létezik a fotók manipulálása is. Hol szellemeket hamisítottak a háttérbe, hol embereket tüntettek el a képekről.
A New York-i Metropolitan után most Washingtonban látható a manipulált fotókból összeállított kiállítás, amelyen az 1840-es évektől az 1980-as évekig, a digitális fényképezés megjelenéséig mutatnak be 200 hamisított képet a művészet, a politika, a szórakoztatás, a hírműfaj, a kereskedelem, a reklám és a divat területéről - számol be az ArtDaily.
A fotografálás megjelenésével a fotográfus eleinte – kiküszöbölve a technika gyengeségeit - csak színezte, életszerűbbé tette a portrékat, a művészi összhatáson próbált javítani kissé idilli háttérkép festésével.
A szürrealisták már a művészi kifejezés eszközévé tették a fotó manipulálását.
A századfordulón kedveltek lettek a szellemes képek is, amikor valaki portréján a háttérben „láthatóvá vált” az amúgy láthatatlan szellem, többnyire egy elhalt közeli rokon személyében.
A politikai hamisítás is megjelent már nagyon korán, például az 1871-es párizsi kommün alatt Ernest Eugène Appert hamisított képeket a communard-ok állítólagos tömegmészárlásairól.
Persze a képek politikai hamisítása a sztálini Szovjetunióban érte el csúcspontját.
A kiállítás megmutatja a fotózás bonyolult kapcsolatát az igazsággal – mondta el Earl A. Powell III, a washingtoni National Gallery of Art igazgatója az ArtDailynek.
Még több képet itt találsz.
Képek: Metropolitan Museum
Karosszékben: Nekünk persze a hamisított fotókról először a Lenin mellől eltűntetett Trockij jut az eszünkbe. Noha éppen ez a kép nincs a kiállításban, de vannak, mások, amelyeken Sztálin látható emberekkel, akik miután eltűntek a táborokban, eltűntek a fotókról is.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek