Állatokkal szentségtelenítették meg az ellenség szent helyét – erre találtak bizonyítékokat a régészek.
Jeruzsálem mellett régészek egy Kr. e. 11. századi templomot tártak fel. Legnagyobb meglepetésükre a romokon máig világosan látszanak az izraeliták, a kánaániták és a filiszteusok között zajlott évszázados összecsapások és különös megszentségtelenítés nyomai.
A Jeruzsálemtől 20 kilométerre nyugatra lévő Tel Beth-Shemeshben talált épület egykori padlóján a napi házimunkában általánosan használt festett serlegek és poharak töredékei kerültek elő nagy mennyiségben.
Ám a Tel Aviv Egyetem régészei az épületben felfedeztek egy lapos követ körülötte számos állatcsonttal, valamint két másik lapos követ, amelyek jól láthatóan valamilyen folyadék elvezetésére szolgáltak.
Mivel az ilyen lelőhelyeken szokásos házimunkák leletanyagai hiányoznak, a kutatók úgy vélik, az épület nagy valószínűséggel az izraeliták vallási szertartásainak helye volt.
Ám a leletek azt bizonyítják, nemcsak szent célokra használták azt. Pusztítás nyomai is jól látszanak, de ami valóban szokatlan, olyan nagyobb mennyiségű növényi maradványokat is felfedeztek, amelyekkel háziállatokat etettek, valamint növényevő-háziállatok trágyáját is megtalálták. Mindez arra utal, hogy valakik a kultikus helyet ólként használták.
Szakértők úgy vélik, a közelben élő, az izraelitákkal és kánaánitákkal állandó hadakozásban élő filiszteusok szándékosan szentségtelenítették meg az állatokkal a szent helyet. A három nép ütközőzónájában fekvő Beth-Shemesh gyakran cserélt gazdát, hol a filiszteusok, hol a nekik ellenálló kánaániták, izraeliták uralták. A kutatók úgy vélik, amikor a filiszteusok el tudták foglalni, az állataikat tudatosan abban az épületben tartották, amelyikről úgy tudták, hogy az izraeliták ott hódolnak istenüknek.
Ám a leletekből az is kiderült, hogy a filiszteusok betelepülése csak átmeneti volt, az izraeliták visszafoglalták egykori városukat. A régészek a templom romjai feletti régészeti rétegben néhány kör alakú agyagkemencét, úgynevezett tabunt tártak fel. Ezeket ételkészítésre használták, és a lakóházak közelében helyezték el, ám itt - a kutatók szerint - különleges célt szolgáltak.
Zvi Lederman ásatásvezető, a Tel Aviv Egyetem régésze a Live Science-nek elmondta, a templomépítők utódai, akik kiűzték a városból a filiszteusokat, még emlékeztek arra, hol állt templomuk és az oda épített kemencékben ünnepi ételeket készítettek a régi szentély tiszteletére.
Képek: TAU, lenn egy rekonstruált tabun
Karosszékben: A történelemben ismert, hogy vallási helyeket utóbb más célra használnak. VIII. Henrik katolikus monostorokba költöztette embereit, és nyilván akadnak újabb kori példák is. Az izraeli kutatók azt hangsúlyozzák, hogy nem egyszerűen más célra használták az egykori szent helyet, hanem tudatosan meg is szentségtelenítették azt. Elismerik ugyanakkor, hogy a tabun értelmezésével kapcsolatban további kutatások szükségesek.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek