A nő tollas kalapban című 18. századi festményt nemrégiben vásárolta meg egy gyűjtőtől egy brit galéria. Csakhogy a portré egy transzvesztita első művészi ábrázolása – állítja egy művészettörténész.
Philip Mould, a Philip Mould Ltd. igazgatója a Live Science-nek elmondta, a besötétedett portrén először az izmos arc és valami furcsa borostaféle tűnt fel neki. A kép restaurálása után világossá vált, hogy a portrén szögletes vonású, borostás férfi látható női ruhában. Ekkor Mould munkatársaival nyomozni kezdett a transzvesztita kiléte után. Először a festőt azonosították. Kiderült, hogy a vásárláskor feltüntetett Gilbert Stuart helyett valójában Thomas Stewart az alkotó (amiként erről a képen látható T szignó is árulkodott), aki kedvelte a színházak légkörét és ott ismerte meg D’Éon lovagot, akinek a portréját megfestette. Vagyis a képen D’Éon lovag, korának hírhedt alakja látható.
D’Éon lovag nemével kapcsolatban már saját korában is sok találgatás látott napvilágot. Annyi bizonyos, hogy XV. Lajos király nőként ismerte meg Charles Geneviève Louis André d'Éon de Beaumont-t, aki azonban csakhamar felfedte, hogy férfi. Ezután a király 1755-ben rávette, hogy csatlakozzon titkosszolgálatához, ahol igen sikeres akciókat bonyolított le többek között a cári udvarban is, amiért a király lovaggá ütötte. Ezután D’Éont Lajos 1763-ban Londonba küldte. Nem sokkal később azonban összekapott a Londonba hivatalosan kinevezett francia nagykövettel, akit azzal is megvádolt, hogy megpróbálta meggyilkolni, majd miután titkos dokumentumokat hozott napvilágra, letartóztatták, a börtönből azonban megszökött. Állítólag ettől kezdve már kizárólag nőként mutatkozott és főként Londonban élt, ahol 1770-től már fogadásokat kötöttek arra, hogy férfi-e vagy nő. A lovag azonban nem cáfolta és nem erősítette meg a pletykákat.
Simon Burrows, a Leeds Egyetem történészprofesszora a Live Science-nek elmondta, a lovag valódi nemét csak 1810-ben bekövetkezett halála után derítették ki, amikor egy orvos megállapította, hogy sem nő, sem hermafrodita nem volt, hanem ténylegesen és nagyon valóságosan férfinak született. Olyan mély nyomot hagyott a lovag saját korában, hogy a pszichiátriában ezután egy ideig eonizmusként jelölték azt a jelenséget, amikor egy férfi nőnek öltözik és nőként viselkedik.
Philip Mould a Live Science-nek azt is elmondta, hogy a most azonosított portrén jól láthatók D’Éon férfias vonásai, vagyis a lovag, aki egész életében nem árulta el valódi nemét, a művésznek valamilyen okból megengedte, hogy transzvesztitaként láttassa. Képek: A lovag transzvesztitaként, nőként és férfiként
Karosszékben: A transzvesztita-portré mára új címet kapott és D'Éon lovag lett, jelenleg a Philip Mould Ltd. londoni galériájában függ, de a közeljövőben a British National Portraits Gallery fő látványossága lesz.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek