A csodálatosan szép, ámde botrányos freskót Pinturicchio festette 1492-ben, mára csak a töredéke maradt meg, amelyet most a római Musei Capitoliniben állítanak ki. A döntés óriási vitát kavart.
A festményt VI. Sándor, a Borgia-pápa rendelte meg, hogy lakosztálya falát díszítse vatikáni rezidenciájában. De a pápa annyi szégyent hozott a Vatikán nevére, hogy a freskót – a pápa halála után - végül elpusztították.
A Borgia-pápának amúgy volt vagy hét gyereke, számtalan szeretője, és nem esett nehezére ellenlábasait meggyilkoltatnia. Pinturicchio a festményen Szűz Máriát az egyik fiatal szeretőről, Giulia Farneséről mintázta. Sándort is megörökítette a freskón, ott térdelt Mária lábainál. Mindez – a Vatikán szerint – egyértelműen utalt a pápa romlott életére.
Miután a Borgia-pápa 1503-ban meghalt, a freskót letakarták, és a Vatikán igyekezett a VI. Sándort kitörölni az emlékezetből. 150 éven át letakarva bújt meg a festmény, a 17. században azonban feltehetően leverték a falról. Ám valaki mégis megmentette egy darabját a művészet védelmében, amely azonban csak 2004-ben került elő a műkincspiacon.
A töredéken a csecsemő Jézus látható - anyja térdein ülve - aranyglóriával a feje körül.
A képeken: fenn a Pinturicchio-töredék (italymag.co.uk), lenn Giulia Farnese
Karosszékben: A Vatikán azonban nem örül, szeretné, ha elfelejtődne a festmény, amely azonban tényleg csodaszép. Érthető, ha a Borgia-pápára nem büszkék, de szerintem a festménynek meg lehetne bocsátani annyi évszázad után. (A képen VI. Sándor pápa)
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek