Az előkelő, gyönyörű nő ritka rusnyaságot rejt. Michelangelo szerelme rajzolta?
Michelangelo áspiskígyót tartó Kleopátra-portréját az idealizált reneszánsz nő egyik legszebb kompozíciójaként ünneplik.
A gyönyörű fáraónő lazán font, gyöngyökkel díszített hajával, karcsú nyakával a halálát okozó kígyómarás ellenére szenvtelenül, előkelően néz előre.
Ám szakértők úgy vélték, ha a fény felé fordítják a képet, a hátoldalon feldereng egy másik, fekete krétarajz is.
Amikor végül 25 évvel ezelőtt a restaurátorok kivették a képet, hogy megnézzék a hátoldalt, megdöbbenve látták, mit ábrázol a rejtett kép: egy taszítóan ronda Kleopátrát – mondta el William E. Wallace, a Saint Louis-i Washington Egyetem munkatársa a LiveScience-nek abból az alkalomból, hogy a bostoni Szépművészeti Múzeum most mind a két képet bemutatja Michelangelo: Szent és profán című kiállításán.
Az évszázadokon át gondosan elrejtett krétarajzon a fáraónő a halálfélelem groteszk pózában látható, kidülledő szemmel, üveges tekintettel bámul előre, bárgyún kitátott szájában látható válnak lapát fogai.
Ennél is rejtélyesebb a vázlat szegényes egyszerűsége. Michelangelo pontosan tudta, hogyan kell a gyötrelmet, a szenvedést stílusosan megjeleníteni.
Miért volt ez a rajz ilyen alpárian ronda? Talán mert nem a mester, hanem egyik tanítványa rajzolta – mondta el Wallace a LiveScience-nek.
A szép Kleopátra a fiatal, jóképű római nemesnek, Tommaso de' Cavalierinek készült, akiért az öregedő Michelangelo rajongott. Wallace szerint Cavalieri próbálhatta ki „tehetségét” a papíron.
Ekkor Michelangelo, hogy megmutassa a „buon disegno”-t, a jó rajzot, megfordította a lapot és a művészet alkímiájának csodáját hajtotta végre: a csúnyaság szépséggé, a szívfájdító, de előnytelen érzelmi kitörés higgadt lemondássá, az ildomtalan fej halálra ítélt Kleopátrává változott – mondta el Wallace.
Kép: lenn Michelangelo rajza Tommaso de' Cavalieriről
Karosszékben: A 23 éves Tommaso de' Cavalieri az öregedő, 57 éves Michelangelo legnagyobb szerelme volt, a mester több, mint 300 költeményt írt hozzá, s habár a későbbi korokban sokat vitatkoztak azon, hogy volt-e több is plátói érzelemnél közöttük, saját korukban természetesnek fogadták el kettőjük kapcsolatát, amit rajzok és a versek is kifejeztek. Mindenesetre érzelmeik egy életen át kitartottak, s Tommaso ott ült a haldokló Michelangelo mellett is.
Ez is érdekes:
Az autizmus jól jött 15 000 éve
Utolsó kommentek