Köszönöm a támogatást

A blog a Facebookon

Látogatók (2012.05.10-től)

Utolsó kommentek

Korábbi bejegyzések

Feedek

Címkék

afrika (2) agyaghadsereg (2) akkád (2) ale (2) alexandrosz (2) amerika (2) anglikán (2) angolszász (2) angolszászok (2) antecessor (2) antik (2) antropológia (4) apolló (3) aranysisak (2) arcrekonstrukció (3) armada (2) ásatás (2) asszíria (3) athén (2) atomháború (2) australopithecus (3) autizmus (2) aviatika (13) baál (2) babilon (2) babona (3) biblia (4) bizánc (2) bolzano (3) borgia (2) boszorkány (3) britannia (3) bronzkor (4) buddhizmus (2) bulgária (2) búvárrégészet (30) cár (3) carter (2) dánia (2) denisovai (2) desperate dan (2) dionüszosz (2) dornier (2) Down-szindróma (2) drake (3) drakula (3) dundee (3) dzsingisz kán (2) ecsegfalva (2) egyiptom (16) egyiptománia (2) ehnaton (5) első világháború (2) emberré válás (10) enigma (2) erectus (2) érmék (2) evangélium (4) evolúció (4) expedíció (2) expedíciók (3) fáraó (2) felfedezések (18) felfedezők (2) fémkereső (4) filmtörténet (5) firenze (2) fizika (3) flamand (2) floresiensis (3) földművelés (4) forradalom (2) fosztogatás (3) fotótörténet (8) francia forradalom (2) franco (2) franklin expedíció (2) genetika (3) germánok (4) gulag (3) gyeniszovai (3) hadrianus (2) hadtörténelem (3) hadtörténet (2) hajóroncs (4) hajóroncsok (5) hajózás (2) harald (2) harangedényes (2) háromkirályok (2) hasfelmetsző jack (2) heidelbergensis (3) hellénisztikus (2) hellenizmus (5) herculaneum (2) heródes (2) hidegháború (4) himmler (2) hippokrasz (2) hitler (16) hobbit (3) holokauszt (3) homo (12) Homo erectus (2) homo habilis (2) homo sapiens (3) hunyadi (2) húsvét (3) inka (4) irodalom (8) irodalomtörténet (13) jégember (2) jeruzsálem (5) jézus (3) jordánia (3) kalózok (4) kán (2) karácsony (3) katakombák (3) kelta (3) kelták (8) kémek (4) kenya (2) kereszténység (8) keresztesek (3) kína (5) kincsvadász (2) kódfejtés (6) kódok (3) kolumbusz (3) konyha (2) kormeghatározás (2) középkor (70) Közép Amerika (2) kriptográfia (2) kultúra (19) láp (3) leonardo (12) líbia (2) Lineáris A (2) londinium (2) maja (3) maják (4) makedónia (2) marx (2) második világháború (48) matematika (3) mediciek (2) meteorit (3) mezopotámia (4) michelangelo (3) mikulás (2) minósz (2) mitológia (2) mona lisa (2) mongólia (2) műkincs (44) műkincs-fosztogatás (2) műkincspiac (2) műkincsrablás (4) múmia (11) múmiák (9) művelődéstörténet (107) művészet (4) náci (4) nácik (9) nagy sándor (2) Nagy Sándor (2) napóleon (7) nápoly (4) napraforgók (2) neander-völgyi (8) Neander völgyi (2) nefertiti (4) neolitikum (7) neolitikus (5) néprajz (2) népvándorlás (3) nobel (2) nyelvészet (2) nyelvtörténet (5) ókor (98) olaszország (2) olimpia (2) olvadó tehén (2) őskor (31) őstörténet (3) ötzi (3) pamukkale (2) partraszállás (2) pazirik (3) pele (2) peru (2) pestis (4) pompeji (4) ppna (2) prága (2) RAF (2) régészet (4) rembrandt (3) reneszánsz (5) repéstörténet (3) repülés (4) repüléstörténet (9) restaurálás (2) római birodalom (33) római kor (46) roncskutatás (6) roncsok (5) salai (2) sapiens (3) seracini (2) sforza (2) Shakespeare (2) sírrablás (2) skócia (2) sporttörténet (2) Stonehenge (2) szakkara (2) szardínia (2) szarmata (2) szesztilalom (2) sziklarajzok (3) szíria (2) szkíta (2) szkíták (4) szonár (2) táblásjáték (2) talajradar (2) találmányok (2) tengeralattjárók (3) térképek (3) tetoválás (4) theo van gogh (2) titanic (3) tollense (2) torinói lepel (2) törökök (3) törökország (6) török kor (2) törvényszéki (3) tower (2) tőzegláp (2) trákok (3) trepanálás (2) tudomány (10) tudománytörténet (3) tudor (2) Tudorok (2) tudorok (4) tutankhamon (4) tűzhasználat (2) uffizi (3) újkor (3) újvilág (4) unesco (2) vallástörténet (2) vámpírok (2) van gogh (5) vatikán (2) velence (2) vezúv (2) VIII. Henrik (3) viking (2) vikingek (8) világháború (34) világháborúk (5) vincent van gogh (2) viselettörténet (4) wilkinson (3) york (2) zahi hawass (2) zenertörténet (4) zenetörténet (6) Címkefelhő

Bejegyzéseim naptáron

október 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Eltérő lábak okozták a Vasa vesztét

2012.08.31. 17:26 :: Juhari Zsuzsanna

A holland és svéd hajóépítők eltérő mértékegységet használtak, és mivel tervrajzok nem voltak, aszimmetrikus lett hajó. Ez okozta a tragédiát.

vasa1.jpg 

Egy nagy kutatási program keretében a 17. századi svéd hadihajónak minden gerendáját egyesével megmérték és dokumentálták. Kiderült, hogy a Vasa meglepően aszimmetrikus volt.

A hajó építése során az építtető, II. Gusztáv Adolf király számos változtatást kért menet közben, ráadásul a dán építőmester meghalt, tervrajzok pedig nem lévén, anélkül fejezték be az építést.

Az eddig is ismert volt, hogy a hajó egyensúlyával problémák voltak, de a kutatókat meglepték a mérésekből kapott adatok, nem számítottak arra, hogy a Vasa ennyire ferde volt.

Ráadásul a nehéz fegyvereket, a bronzágyúkat sem egyenletesen helyezték el a két oldalon.

A Svédországból és Hollandiából érkezett ácsok más mérőeszközöket használtak – a svéd láb némileg eltért a holland lábtól –, ez okozhatta a problémát – mondta el Fred Hocker, a Vasa Mvasarulers.jpgúzeum kutatási igazgatója az Archaeology Magazine-nak.

A Vasát 1628-ban bocsátották vízre. II. Gusztáv Adolf a lengyelek ellen akarta bevetni, ezért az építés során is egyre több grandiózus változtatást kért, felborítva így az eredeti terveket. Végül a Vasa kora legjobban felszerelt, hatalmas hajója lett. Tűzereje a teljes lengyel flotta tűzerejével felért. Az ünnepélyes átadáson a matrózoknak megengedték, hogy családtagjaikat is a fedélzetre vigyék, így nők és gyermekek is voltak rajta, amikor próbaútra indult. Szép idő volt, ezért nem zárták be az ágyúnyílásokat, egy váratlan szélroham azonban oldalára döntötte, a víz beáramlott az ágyúnyílásokon és a Vasa – az ünneplő tömeg szeme láttára - a kikötőben elsüllyedt. Ötvenen haltak meg.

1961-ben fedezték fel a tengermélyben és hstodberg-vasa.jpgozták felszínre. Építettek számára egy múzeumot, ahol a nagyközönség is láthatja. Képek: A Vasa fedélzetén talált mérőeszközök (középen, Vasa Museum)

Karosszékben: Az egész középkorban elterjedt volt a láb mértékegységként való használata, de ezek valóban eltérőek voltak az egyes területeken. Az angol láb például 30,48 cm, a bécsi és a magyar láb 31,6 cm, a badeni 30,8 cm volt. A holland láb 28,3, a svéd pedig 29,69 cm volt. Ezek valóban elég nagy eltérések, de nem hallottam róla, hogy ez ehhez hasonló méretű problémát okozott volna a középkorban.

rodin-1.jpg

 

Ez is érdekes:

11 komment

Címkék: búvárrégészet hajóroncsok építészettörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://juharizsuzsanna.blog.hu/api/trackback/id/tr554744276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.08.31. 21:07:36

Ugylatszik mindenutt mas volt a labmeret.mert ezk a szamok kb egy 42es meretnek felelnek meg.

TetraB 2012.09.01. 08:30:49

a történelem ismétli önmagát...

"A legemlékezetesebb ilyen baki a Mars Climate Orbiter (MCO) nevű űrszonda 1999-es megsemmisülését okozta. A 125 millió dolláros szerkezet, aminek a Mars klímáját kellett volna tanulmányoznia, azért veszett oda, mert a NASA két fejlesztőcsoportja különböző mértékegységeket használt. "

Mészáros Laci 2012.09.01. 08:31:51

<okoskodás>
Az aszimmetria is szerepet játszhatott a Vasa kérész-karrierjében, de alapvetően mégis az volt a gond, hogy a hajó építése közben egyre növekedtek a király elvárásai; és az ezeknek engedő hajóépítők egyre több ágyút, majd plusz egy ágyúfedélzetet építettek a hajóra, de a már elkészült "ALAPOT", a hajógerincet és az egyensúlyt biztosító fenéksúlyokat nem adaptálták az egyre növekvő felépítményhez.
</okoskodás>

A Vasa múzeum lenyűgöző, a hajó gyönyörű, de a hajóépítés és a katasztrófa történetét minden projectmanager számára kötelező programmá kellene tenni.

Hell0 · http://csaladinapkozibudapest.hu/ 2012.09.01. 08:48:09

sokszor milyen kis apróságokon múlhat a siker (vagy a kudarc...)

HUNGeryson 2012.09.01. 12:18:18

Ki látta élőben? Nekem volt szerencsém, csodálatos hajó egy csodálatos városban!

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2012.11.24. 07:59:04

A Nyugati téri felüljáróval is valami ilyesmi történt. Az egyik irányból a régi magyar Adriai tengerszint feletti magasság szerint dolgoztak a másik oldalon az új (szovjet) Adriai szint szerint. Mikor középen találkoztak, halál pontosan megvolt a két tenger szintjének különbsége. Kár, hogy az a nagyjából negyven centi nem volt elfogadható. :)
süti beállítások módosítása