Köszönöm a támogatást

A blog a Facebookon

Látogatók (2012.05.10-től)

Utolsó kommentek

Korábbi bejegyzések

Feedek

Címkék

afrika (2) agyaghadsereg (2) akkád (2) ale (2) alexandrosz (2) amerika (2) anglikán (2) angolszász (2) angolszászok (2) antecessor (2) antik (2) antropológia (4) apolló (3) aranysisak (2) arcrekonstrukció (3) armada (2) ásatás (2) asszíria (3) athén (2) atomháború (2) australopithecus (3) autizmus (2) aviatika (13) baál (2) babilon (2) babona (3) biblia (4) bizánc (2) bolzano (3) borgia (2) boszorkány (3) britannia (3) bronzkor (4) buddhizmus (2) bulgária (2) búvárrégészet (30) cár (3) carter (2) dánia (2) denisovai (2) desperate dan (2) dionüszosz (2) dornier (2) Down-szindróma (2) drake (3) drakula (3) dundee (3) dzsingisz kán (2) ecsegfalva (2) egyiptom (16) egyiptománia (2) ehnaton (5) első világháború (2) emberré válás (10) enigma (2) erectus (2) érmék (2) evangélium (4) evolúció (4) expedíció (2) expedíciók (3) fáraó (2) felfedezések (18) felfedezők (2) fémkereső (4) filmtörténet (5) firenze (2) fizika (3) flamand (2) floresiensis (3) földművelés (4) forradalom (2) fosztogatás (3) fotótörténet (8) francia forradalom (2) franco (2) franklin expedíció (2) genetika (3) germánok (4) gulag (3) gyeniszovai (3) hadrianus (2) hadtörténelem (3) hadtörténet (2) hajóroncs (4) hajóroncsok (5) hajózás (2) harald (2) harangedényes (2) háromkirályok (2) hasfelmetsző jack (2) heidelbergensis (3) hellénisztikus (2) hellenizmus (5) herculaneum (2) heródes (2) hidegháború (4) himmler (2) hippokrasz (2) hitler (16) hobbit (3) holokauszt (3) homo (12) Homo erectus (2) homo habilis (2) homo sapiens (3) hunyadi (2) húsvét (3) inka (4) irodalom (8) irodalomtörténet (13) jégember (2) jeruzsálem (5) jézus (3) jordánia (3) kalózok (4) kán (2) karácsony (3) katakombák (3) kelta (3) kelták (8) kémek (4) kenya (2) kereszténység (8) keresztesek (3) kína (5) kincsvadász (2) kódfejtés (6) kódok (3) kolumbusz (3) konyha (2) kormeghatározás (2) középkor (70) Közép Amerika (2) kriptográfia (2) kultúra (19) láp (3) leonardo (12) líbia (2) Lineáris A (2) londinium (2) maja (3) maják (4) makedónia (2) marx (2) második világháború (48) matematika (3) mediciek (2) meteorit (3) mezopotámia (4) michelangelo (3) mikulás (2) minósz (2) mitológia (2) mona lisa (2) mongólia (2) műkincs (44) műkincs-fosztogatás (2) műkincspiac (2) műkincsrablás (4) múmia (11) múmiák (9) művelődéstörténet (107) művészet (4) náci (4) nácik (9) nagy sándor (2) Nagy Sándor (2) napóleon (7) nápoly (4) napraforgók (2) neander-völgyi (8) Neander völgyi (2) nefertiti (4) neolitikum (7) neolitikus (5) néprajz (2) népvándorlás (3) nobel (2) nyelvészet (2) nyelvtörténet (5) ókor (98) olaszország (2) olimpia (2) olvadó tehén (2) őskor (31) őstörténet (3) ötzi (3) pamukkale (2) partraszállás (2) pazirik (3) pele (2) peru (2) pestis (4) pompeji (4) ppna (2) prága (2) RAF (2) régészet (4) rembrandt (3) reneszánsz (5) repéstörténet (3) repülés (4) repüléstörténet (9) restaurálás (2) római birodalom (33) római kor (46) roncskutatás (6) roncsok (5) salai (2) sapiens (3) seracini (2) sforza (2) Shakespeare (2) sírrablás (2) skócia (2) sporttörténet (2) Stonehenge (2) szakkara (2) szardínia (2) szarmata (2) szesztilalom (2) sziklarajzok (3) szíria (2) szkíta (2) szkíták (4) szonár (2) táblásjáték (2) talajradar (2) találmányok (2) tengeralattjárók (3) térképek (3) tetoválás (4) theo van gogh (2) titanic (3) tollense (2) torinói lepel (2) törökök (3) törökország (6) török kor (2) törvényszéki (3) tower (2) tőzegláp (2) trákok (3) trepanálás (2) tudomány (10) tudománytörténet (3) tudor (2) tudorok (4) Tudorok (2) tutankhamon (4) tűzhasználat (2) uffizi (3) újkor (3) újvilág (4) unesco (2) vallástörténet (2) vámpírok (2) van gogh (5) vatikán (2) velence (2) vezúv (2) VIII. Henrik (3) viking (2) vikingek (8) világháború (34) világháborúk (5) vincent van gogh (2) viselettörténet (4) wilkinson (3) york (2) zahi hawass (2) zenertörténet (4) zenetörténet (6) Címkefelhő

Bejegyzéseim naptáron

július 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Sikerül felszínre hozni a Victoryt? 500 millió fontot érne

2012.01.29. 20:04 :: Juhari Zsuzsanna

A HMS Victory fedélzetén lévő arany és ezüst értékét 500 millió fontra becsülik. A baj csak az, hogy mindez a tenger mélyén fekszik a Csatorna-szigeteknél.  Most azonban felszínre hozzák.

A gyönyörű, monumentális vitorlás megszólalásig hasonlított Nelson admirális zászlóshajójához, mivel azt ennek mintájára építették meg, csakhogy ez 1744-ben egy hatalmas viharban elsüllyedt fedélzetén 1000 tengerésszel. Az Odyssey Marine Exploration búvárkutatói 2008-ban fedezték fel a mélyben, és most a Maritime Heritage Foundationnal együtt hozzák felszínre a megtalált tárgyakat. A képen: Geoff Hunt festménye
Az egyezség szerint a fegyvereket és egyéb tárgyakat a British Múzeumban állítják ki, de a megtalált értékek nagy részén osztoznak az Odyssey Marine Exploration embereivel.
Az 53 méter hosszú vitorlás kora legnagyobb hajója volt és a legkorszerűbb fegyverekkel szerelték fel (100-110 bronzágyú állt rajta), ám az eddig a tenger mélyén azonosított fegyverek meglehetősen eklektikus képet adnak a szakértők szerint. Ezek felszínre hozásával megállapíthatnák, hogy a XVIII. századi hadihajózás történetében pontosan milyen fegyverek számítottak a legmodernebbeknek.
A hajó kiemelése megoldana egy majdnem 300 éves rejtélyt is.
A Victoryn ugyanis nemcsak fegyverek voltak. Az Amsterdamsche Courant 1744. november 18-iki száma 1 hónappal a tragédia után arról számolt be, hogy Lisszabonban 400 000 fontsterlinget tettek a hajóra, amit amszterdami kereskedőknek küldtek. De úgy becsülik, hogy korabeli értéken számítva még legalább 120 000 fontsterling arany- és ezüstérme utazott a vitorláson, amit John Balchin admirális az ellenséges hajóktól szedett be. 1744-ben ugyanis Lisszabonnál a franciák blokád alá vonták a Mediterrán térségbe tartó angol hajókat. A HMS Victory indult útnak megsegítésükre, elűzte a franciákat, akiktől azért sarcot is szedett, elkísérte a konvojt Gibraltárig, majd visszafordult Anglia felé. Oda azonban soha nem érkezett meg. Tulajdonképpen senki nem tudta, hol tűnt el a vitorlás. Úgy vélték, a Casquet-szigeteknél navigálási hiba okozta a tragédiát. Képek: Odyssey Marine Exploration
Karosszékben: Olyan felfoghatatlan volt a korabeli világ számára a Victory veszte, hogy a világítóőrt elítélték, mert nyilván nem jól rakta ki a jelzőfényeket, de okolták Balchint és a hajó első tisztjeit is. A hajó valójában 100 kilométerre nyugatabbra süllyedt el. Ez pedig tisztázta mindőjüket. Egy bronzágyút már sikerült kiemelni, ez kellett ahhoz, hogy biztosan azonosítani tudják a Victoryt. A kiemelt ágyú unikális, ez az egyetlen ma létező példány a típusból.

Ez is érdekes:
Az emberek kommunában éltek a PPNA-korban

31 komment

Címkék: vitorlás nelson búvárrégészet

A bejegyzés trackback címe:

https://juharizsuzsanna.blog.hu/api/trackback/id/tr593971752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2012.01.29. 23:45:18

Azért csodálkoznék, ha pár százaléknál többet a felszínre tudnának hozni, miközben a kiemelésnek is milliós (fontban) költségei vannak. Dupla vagy semmi ez az ügy.

petru 2012.01.30. 05:14:19

A jelzofenyek...
Reges-regota keresem hogy mikor lett standard a balra piros, jobbra zold feny? Van itt valaki aki felvilagosit?

pernahajder Campbell 2012.01.30. 08:11:06

@petru: en.wikipedia.org/wiki/Navigation_light

Mondjuk, itt szerintem egy világítótorony őréről van szó, csak nem jött át a fordítással.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.01.30. 09:05:25

Igazából a rajta szállított kincs az elsődleges célpont, hiszen alapvetően az tudja fedezni a kiemelési költségeket. A hajóból lehet, hogy nem is maradt meg túl sok.

66th Zealot platoon 2012.01.30. 09:37:40

Nem is tudtam, hogy ket HMS Victory volt. Vegul a masodik kerult be a tortenelemkonyvbe, legalabbis az Angolba.

Arilian 2012.01.30. 09:51:43

@66th Zealot platoon:
Általában az ilyen 'common' nevekből volt vagy 5 minimum.

Ebből pl legalább 6

en.wikipedia.org/wiki/HMS_Victory_(disambiguation)

Juhari Zsuzsanna 2012.01.30. 10:15:18

@66th Zealot platoon: Én hatig tudom, Nelsoné volt a 6., de lehet, hogy volt több is

kinney 2012.01.30. 10:54:52

Zsuzsa:

Milyen mélyen van a roncs?

Juhari Zsuzsanna 2012.01.30. 10:57:26

@kinney: jó kérdés, kerestem, de nem találtam meg az adatot, ha valaki tudja, segítsen

Borenbukk 2012.01.30. 11:01:01

@is: Nem egy uzletileg is sikeres akciojuk volt mar. Valamilyen roncsbol olmot hoztak fel nagy mennyisegben, es azon is sokat kerestek, szoval en nem feltem oket.

Par eve a spanyolok konkretan blokad ala vontak a kikotot, amiben a ceg egyik kutatohajoja allt, es kesobb meg is szalltak a hajot, mert a kiemelt kincset a spanyol allam a sajatjanak tekintette.

Titus Pullo Urbino 2012.01.30. 11:07:06

Több Victory is volt, de különböző korszakokban, én úgy tudom, hogy az egységes hajóregiszter miatt egyszerre nem futhatott kettő azonos nevű hajó. A leghíresebben én is jártam, robosztus alkotás, nemhiába lett a Királyság a tengerek ura és haszonszedője sok évszázadon keresztül. A posztbeli Victory süllyedéséhez csak annyit, hogy párszáz mérföldes sugarú körben simán lehet keresni a tragédia okát, a Titanic sem ott süllyedt el, ahol a léket kapta, ez nem frontális karambol kettő gépjármű között (ahol a baleset és a roncs helyszíne egybeesik), kap egy léket a hajó, aztán lehet, hogy csak órák, vagy napok múlva máshol süllyed el. Ha mondjuk 6 csomó a sebesség (ez átlagos), akkor egy óra alatt 10 km, 10-12 óra alatt 100 km, nyilván a sebesség is csökken, ha vízzel telik, vagy oldalára dől a hajó. A roncskutatáshoz nem tudok hozzászólni, nyilván a pontos felderítés után mérlegelhető, megéri-e a kutatás? Szerintem igen, ez az 500 M font túl nagy kihívás a roncsvadászoknak, a Titanic mellől még tányérokat is megérte felhozni, ez sem lehet mélyebben. Jó volt a cikk, köszi!

Titus Pullo Urbino 2012.01.30. 11:15:35

És még annyit: a Titanic 4200 méter mélyen pihen, ez a hajó pedig 100-150 méteres aljon, nyilván nem technikai problémák vannak, hanem nemzetközi jogi karatézás folyik most, addig, amíg ezt nem tisztázzák, nyilván nem küld egy komoly cég sem expedíciót. Senki nem fog belevágni egy kétes kimenetelű perbe azután, hogy dollármilliókat költött a kincsek felszínre hozatalában.

David Bowman 2012.01.30. 12:51:18

Azért nincs azóta Victory, mert most is van. Nelsoné ma is szolgálatban áll.
Ez a kincsmentő banda évről évre mélyebben keresgél. Ahogy fogynak a könnyebben hozzáférhrtő roncsok.
Engem főleg az érdekelne, hogy miért kaptak az oroszok az Edinburgh aranyából?.

David Bowman 2012.01.30. 12:54:04

@Titus Pullo Urbino:
Technikai problémák dögivel lehetnek. A Titanicról tányérokat hoznak fel, innen ágyúkat.

Titus Pullo Urbino 2012.01.30. 13:32:19

@David Bowman: 1942-ben a PQ konvojok szállítottak Szovjetunióba fegyvereket, a QP konvojok meg az ellenértékét, a jenkik nem jószívűségből adták a teherautókat és a modern harckocsikat, repülőgépeket az oroszoknak, hanem aranyért. A PQ konvojok közül a legszerencsétlenebb a PQ17 volt, amelyet kivégeztek a német tengósok és repülősök, erről egy kis (orosz filmipari) ízelítő:

serialu.net/konvoj-pq-17/

A kérdésedre a válasz:

www.hmsedinburgh.co.uk/service.php

A szállítmány orosz arany volt a történészek szerint. És miért az oroszok követelik? Mert a szállítmányi veszteséget utólag megfizették, ezért az ő veszteségük volt a tengerbe veszett arany. Hát ezért.

Juhari Zsuzsanna 2012.01.30. 13:47:32

@Titus Pullo Urbino: ezt is köszönjük, meg az előző kommenteket is

David Bowman 2012.01.30. 13:52:18

@Titus Pullo Urbino:
A válasz jó, de egy új kérdést vet fel: Miért térítették meg a kárt az oroszok, ha az arany már 1 angol hadihajón volt?

Titus Pullo Urbino 2012.01.30. 14:09:27

@David Bowman: már írtam: "Mert a szállítmányi veszteséget utólag megfizették, ezért az ő veszteségük volt a tengerbe veszett arany. Hát ezért." A jenkik számláztak, "volt 15 Sörmen harckocsi, 38 Vilisz dzsip, 15 King Kobra vadászgép, ez összesen 600 kiló arany, régi cári ékszereket is elfogadunk." Az oroszok felrakták az aranyat a hajóra, a lendlíz szerződés apróbetűje szerint a kikötői átvétel számít teljesítésnek, a kárveszély viselője a tengeren az orosz fél. Az arany vízbe fúlt, a jenkik még egyszer megfizettették az oroszokkal a cucc értékét, az oroszok az egésznek nem is tulajdonítottak nagy jelentőséget a roncs megtalálásáig, aztán felcsillant a remény, hogy visszatér az arany. 1942-ben nem volt értéke az aranynak, egy amerikai dzsip, húskonzerv, vagy fegyverlőszer többet ért az aranyrúdnál is, mert azzal lehetett küzdeni a németek és szövetségeseik ellen. Egyébként - ha jól emlékszem - orosz személyzettel is hajóztak a szállítóhajók, sőt, csomó hajónak orosz női személyzet jutott, csak a tisztek voltak férfiak. De ebben nem vagyok teljesen biztos, egy angol író könyvében olvastam még a nyolcvanas években, az sem ma volt.

@Juhari Zsuzsanna: jó az oldalad! Gratulálok!

David Bowman 2012.01.30. 14:40:50

a kikötői átvétel számít teljesítésnek, a kárveszély viselője a tengeren az orosz fél.
Kitoltak az oroszokkal. Különben melyik kikötőben?

Titus Pullo Urbino 2012.01.30. 15:14:38

@David Bowman: emlékeim szerint Izlandba kellett eljuttatni az aranyat, onnan ment volna Bostonba. Kola félszigeten pakolták be, Murmanszkban (vagy Arhangelszkban?) és Reykjavik volt a célállomás, Reykjavik kikötői kipakolásig az oroszok voltak a kárveszély viselői. Utána lehet nézni a pontos adatoknak is, de először a QP konvoj pontos számát szükséges kideríteni. Ha valakinek van ideje...

Iustizmord 2012.01.30. 17:40:23

mondjuk én ezt a "korszerű fegyverek" kitételt nem értem. muzzle loading smoothbore, tömör vasgolyóbissal, ritkábban kartáccsal. ez így volt a XVI-sz-tól nagyjából az 1850-es évekig. a franciák akkor jöttek ki a Paixham-álgyúval, az amcsik a Dahlgren-ágyúval, aztán a XIX. sz. második felére lettek breech loading darabok is, huzagolva.

petru 2012.01.31. 05:40:13

@pernahajder Campbell: jocskan nem ertjuk egymast, vagy en, vagy te :-)

pernahajder Campbell 2012.01.31. 09:19:20

@petru: Az még nem baj, csak mondd el, mi nem tiszta, rögtön előrébb leszünk ;)

petru 2012.02.02. 20:07:26

@pernahajder Campbell: Koszonom az invitalast. Gondolkozok is erosen, hogyan fogalmazhatnam meg a kerdest maskeppen.

pernahajder Campbell 2012.02.03. 06:39:16

@petru: Most már tényleg kíváncsi lettem...

petru 2012.02.04. 03:28:09

@pernahajder Campbell: hah, en vagyok a hibas. Sajnos igy veget er tartalmas eszmecserenk, pedig mar kezdtem nezni, letezik-e valami bajnoksag ahol kettagu csapatok versengenek egymas megnemerteseben.
Mindeg zsortolodok hogy az emberek milyen feluletesek stb. ez mar a "mas szemeben a szalkat" kategoria.
Szepen odatetted a linket, csak felmeteres betutipust kellett volna hasznalnod, hogy eszrevegyem. :-) :-)

pernahajder Campbell 2012.02.04. 19:01:00

@petru: Ó jaj! Vagy akár hagyhattam volna egy sorközt, ahogy máskor is szoktam, sorry.
Így viszont kellemeset csevegtünk, az se rossz.
Minden jót! :)

petru 2012.02.06. 04:04:28

@pernahajder Campbell: Remelem, nics valami lelkiismeretfurdalasod (mert ugy hangzik). Sajnos reszedrol nem volt semmi hiba, betetted a linket mint ahogy szokas. Hagytal sorkozt is, de ha nem is, hat kiszurta az olvaso szemet a link, egyedul en nem vettem eszre, akinek szantad :-)