Köszönöm a támogatást

A blog a Facebookon

Látogatók (2012.05.10-től)

Utolsó kommentek

Korábbi bejegyzések

Feedek

Címkék

afrika (2) agyaghadsereg (2) akkád (2) ale (2) alexandrosz (2) amerika (2) anglikán (2) angolszász (2) angolszászok (2) antecessor (2) antik (2) antropológia (4) apolló (3) aranysisak (2) arcrekonstrukció (3) armada (2) ásatás (2) asszíria (3) athén (2) atomháború (2) australopithecus (3) autizmus (2) aviatika (13) baál (2) babilon (2) babona (3) biblia (4) bizánc (2) bolzano (3) borgia (2) boszorkány (3) britannia (3) bronzkor (4) buddhizmus (2) bulgária (2) búvárrégészet (30) cár (3) carter (2) dánia (2) denisovai (2) desperate dan (2) dionüszosz (2) dornier (2) Down-szindróma (2) drake (3) drakula (3) dundee (3) dzsingisz kán (2) ecsegfalva (2) egyiptom (16) egyiptománia (2) ehnaton (5) első világháború (2) emberré válás (10) enigma (2) erectus (2) érmék (2) evangélium (4) evolúció (4) expedíció (2) expedíciók (3) fáraó (2) felfedezések (18) felfedezők (2) fémkereső (4) filmtörténet (5) firenze (2) fizika (3) flamand (2) floresiensis (3) földművelés (4) forradalom (2) fosztogatás (3) fotótörténet (8) francia forradalom (2) franco (2) franklin expedíció (2) genetika (3) germánok (4) gulag (3) gyeniszovai (3) hadrianus (2) hadtörténelem (3) hadtörténet (2) hajóroncs (4) hajóroncsok (5) hajózás (2) harald (2) harangedényes (2) háromkirályok (2) hasfelmetsző jack (2) heidelbergensis (3) hellénisztikus (2) hellenizmus (5) herculaneum (2) heródes (2) hidegháború (4) himmler (2) hippokrasz (2) hitler (16) hobbit (3) holokauszt (3) homo (12) Homo erectus (2) homo habilis (2) homo sapiens (3) hunyadi (2) húsvét (3) inka (4) irodalom (8) irodalomtörténet (13) jégember (2) jeruzsálem (5) jézus (3) jordánia (3) kalózok (4) kán (2) karácsony (3) katakombák (3) kelta (3) kelták (8) kémek (4) kenya (2) kereszténység (8) keresztesek (3) kína (5) kincsvadász (2) kódfejtés (6) kódok (3) kolumbusz (3) konyha (2) kormeghatározás (2) középkor (70) Közép Amerika (2) kriptográfia (2) kultúra (19) láp (3) leonardo (12) líbia (2) Lineáris A (2) londinium (2) maja (3) maják (4) makedónia (2) marx (2) második világháború (48) matematika (3) mediciek (2) meteorit (3) mezopotámia (4) michelangelo (3) mikulás (2) minósz (2) mitológia (2) mona lisa (2) mongólia (2) műkincs (44) műkincs-fosztogatás (2) műkincspiac (2) műkincsrablás (4) múmia (11) múmiák (9) művelődéstörténet (107) művészet (4) náci (4) nácik (9) nagy sándor (2) Nagy Sándor (2) napóleon (7) nápoly (4) napraforgók (2) neander-völgyi (8) Neander völgyi (2) nefertiti (4) neolitikum (7) neolitikus (5) néprajz (2) népvándorlás (3) nobel (2) nyelvészet (2) nyelvtörténet (5) ókor (98) olaszország (2) olimpia (2) olvadó tehén (2) őskor (31) őstörténet (3) ötzi (3) pamukkale (2) partraszállás (2) pazirik (3) pele (2) peru (2) pestis (4) pompeji (4) ppna (2) prága (2) RAF (2) régészet (4) rembrandt (3) reneszánsz (5) repéstörténet (3) repülés (4) repüléstörténet (9) restaurálás (2) római birodalom (33) római kor (46) roncskutatás (6) roncsok (5) salai (2) sapiens (3) seracini (2) sforza (2) Shakespeare (2) sírrablás (2) skócia (2) sporttörténet (2) Stonehenge (2) szakkara (2) szardínia (2) szarmata (2) szesztilalom (2) sziklarajzok (3) szíria (2) szkíta (2) szkíták (4) szonár (2) táblásjáték (2) talajradar (2) találmányok (2) tengeralattjárók (3) térképek (3) tetoválás (4) theo van gogh (2) titanic (3) tollense (2) torinói lepel (2) törökök (3) törökország (6) török kor (2) törvényszéki (3) tower (2) tőzegláp (2) trákok (3) trepanálás (2) tudomány (10) tudománytörténet (3) tudor (2) Tudorok (2) tudorok (4) tutankhamon (4) tűzhasználat (2) uffizi (3) újkor (3) újvilág (4) unesco (2) vallástörténet (2) vámpírok (2) van gogh (5) vatikán (2) velence (2) vezúv (2) VIII. Henrik (3) viking (2) vikingek (8) világháború (34) világháborúk (5) vincent van gogh (2) viselettörténet (4) wilkinson (3) york (2) zahi hawass (2) zenertörténet (4) zenetörténet (6) Címkefelhő

Bejegyzéseim naptáron

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

A történelem 20 leggazdagabb embere

2015.02.06. 15:32 :: Juhari Zsuzsanna

Újra és újra összeállítják a történelem valaha élt leggazdagabb embereinek listáját, és mindegyiket Mali 14. században élt királya vezeti.

mus.jpg

Az 1280 körül született Mūsā császár 1307-ben került a nyugat-afrikai Mali trónjára. Uralkodása 17. évében, 1324-ben elzarándokolt Mekkába, és ez olyan hatásosra sikerült, hogy bekerült vele a történelem lapjaira.

mansa-munsa.jpg

A császár 60 000 emberrel utazott, ezek között személyes kísérete 12 000 rabszolgából állt, akik mindegyike brokát- és a korban méregdrága perzsiai selyemöltözetet viselt. A lóháton ülő császár előtt 500 rabszolga vonult kezükben csodálatosan díszített aranybottal. A menetben 80 teve szállította a több kilogrammnyi aranyat.

Mūsā birodalma volt az egyik legnagyobb a történelemben, úgy tartották – nyilván némi túlzással -, hogy egy évig tartott, míg egyik sarkából valaki eljutott a másikba.

musa_mansa.jpg

Fővárosa, Timbuktu forgalmas kereskedelmi központ volt. A császár támogatta a kereskedelmet, az oktatást, a tudományt, a művészeteket. A Sankore-mecset kora egyik tudósközpontja volt. Mūsā 1332 körül halt meg.

ali-khan-nizam.gif

Oszmán Ali Khán, VII. Aszaf  Dzsah

Vagyonát, amelyet főként országa só- és aranybányászatából szedett össze, mai áron 400 milliárd dollárra becsülik – írja az Independent. Utódai azonban nem tudták megtartani a mesés vagyont, belső háborúk és külső támadások gyengítették őket.

Karosszékben: A lista jelenleg így néz ki: 2. a Rothschild-bankárcsalád (1740-től máig) 350 milliárd dollár; 3. John D Rockefeller (iparmágnás, 1839-1937) 340 milliárd dollár; 4. Andrew Carnegie (iparmágnás, 1835-1919) 310 milliárd dollár; 5. II. Miklós, Oroszország utolsó cárja (1868-1918) 300 milliárd dollár; 6. Oszmán Ali Khán, VII. Aszaf  Dzsah (Haidarábád utolsó uralkodója, 1886-1967) 236 milliárd dollár; 7. Hódító Vilmos (Anglia királya, 1028-1087) 229,5 milliárd dollár; 8. Moammer Kadhafi (Líbia egykori uralkodója, 1942-2011) 200 milliárd dollár; 9. Henry Ford (a Ford-társaság alapítója, 1863-1947) 199 milliárd dollár; 10. Cornelius Vanderbilt (iparmágnás, 1794-1877) 185 milliárd dollár; 11. Alan Rufus (Hódító Vilmos harcostársa, 1040-1093) 178,65 milliárd dollár; 12. Bill Gates (1955- ) 136 milliárd dollár; 13. William de Warenne, (Normann nemes, ??-1088) 146,13 milliárd dollár; 14. John Jacob Astor (üzletember, 1864-1912) 121 milliárd dollár; 15. Richard Fitzalan (angol nemes, 1306-1376) 118,6 billió font; 16. John of Gaunt (III. Edward fia, 1330-1399)110 billió font; 17. Stephen Girard (bankár, 1750-1831) 105 milliárd dollár; 18. Alexander Turney Stewart (üzletember, 1803-1876) 90 milliárd dollár; 19. Henry, Lancaster 1. hercege (angol nemes, 1310-1361) 85,1 billió font; 20. Friedrich Weyerhaeuser (üzletember, 1834-1914) 80 milliárd dollár.

 

nobel.jpg 

Ez is érdekes:

A Nobel-díj sötét oldala

52 komment

Címkék: művelődéstörténet Mali Musa

A bejegyzés trackback címe:

https://juharizsuzsanna.blog.hu/api/trackback/id/tr817146947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aeidennis 2015.02.06. 20:44:25

A billió csak angolul billió, magyarul milliárd.

Trónkövetelő 2015.02.06. 20:44:39

Itt valami nem stimmel: hogy érne már kevesebbet Richard Fitzalan 118,6 billió fontja, John of Gaunt 110 billió fontja és Henry of Lancaster 85,1 billió fonta párszáz milliárd dollárnál?
És hol vannak a kínai császárok, a mogul szultánok, az arab kalifák, élükön Harún Ar-rasiddal? És Nadir sah, aki miután kifosztotta Delhit, akkora hadizsákmányra tett szert, hogy 1 évig nem vetett ki adót?
Szerintem kizárt, hogy a XI. században Hódító Vilmos vagy Alan Rufus vagy Willian de Warenne lettek volna leggazdagabb emberek, amikor az arab világ dicsősége teljében volt. Hát XIV. Lajos? Hát V. Károly és II. Fülöp, akiknek a birodalma fuldoklott az aranytól?

dısʇıʞǝ uǝɯ ʞoɯd ןǝʇʇ 2015.02.07. 07:50:47

@Trónkövetelő: az újkori angolokról el tudom képzelni hogy óriási vagyonuk volt, gyarmati kereskedelem, rabszolgatartás ilyesmikből, de Hódító Vilmosnak és a többi középkori angol uralkodónak miből származott volna ekkora bevétele? Ez egy hatalmas baromság lehet szerintem is!!

Szerintem full csövesek voltak a középkori angol uralkodók mondjuk a mesés kelet uralkodóihoz képes, elég ha csak arra gondolunk hogy Vilmos Hastingsnél maximum 7-8 ezer katonával nyerte meg a csatát, ennyire tellett neki a hatalmából

Mentula 2015.02.07. 15:05:39

és még egy római császár, vagy inka kiráéy sem fért bele. Hódító Vilmos tényleg a leggyanúsabb. gyéren lakott csóró ország volt anglia,Bizánc vagy a Német-Római birodalom mellett labdába sem rúghatott, még Észak-Franciaországgal együtt számolva sem.

bigpopper 2015.02.07. 15:38:50

most angol font vagy usa dollár? vagy biilion vagy milliárd?
megint valami óriás tudású indexes újsgíró írta a cikket köszönjük.

Juhari Zsuzsanna 2015.02.07. 15:48:17

@bigpopper: mint a hivatkozásban is látszik a forrás: Independent (vö.: ...14. John Jacob Astor (businessman, 1864-1912) $121 billion 15. Richard Fitzalan, 10th Earl of Arundel (English nobleman, 1306-1376) £118.6 billion 16. John of Gaunt (son of Edward III, 1330-1399) £110 billion 17. Stephen Girard (shipping and banking mogul, 1750-1831) $105 billion... Nem hiszem, hogy az Index fizeti őket...

érthetetlen chris 2015.02.07. 15:48:48

@Mentula: Hódító Vilmosnak a Normann birtokai konkrétan többet értek, mint egész Anglia, úgy hogy Normandia csöves tartomány volt Ila de France-hoz Aquitániához (ami ekkor nem volt angol birtok), vagy Provance hoz képest.

Szóval vicces, hogy nemhogy ő, de holmi angol nemesek ott vannak a listán Francia királyok meg nemesek közül egy se.
Akkor meg Nagy Akbarról (A legnagyobb Mogul uralkodó), vagy az emlegetett Harún Ar Rashidról ne is beszéljünk.

Látszik, hogy angolok és közük is a helyi jobbikos fajta állította össze ezt a listát.

érthetetlen chris 2015.02.07. 16:04:03

@érthetetlen chris: Meg hogy Habsburg Károly és Fülüp akik uralták fél Európát és Amerikai felfedezése után övéké volt egész Amerika a mai USA keleti partot és Brazíliát kivéve minden aranyával és új mezőgazdasági terményével szegényebb lett volna, mint a nem sokkal korábban élt John of Gaunt aha na mind1.

nyelv-ész 2015.02.07. 17:05:15

@Juhari Zsuzsanna: Egy mondatot azért megért volna a cikkben, hogy ez a lista a sajátságos angol világszemlélet ékes példája. Vagy esetleg az angol humoré :-)

Gábor Gévai 2015.02.07. 17:05:35

A billió fontot akkor is illett volna átszámolnia a cikkírónak milliárd dollárra. Amúgy egyetértek a csóró angolokkal szembeni hitetlenkedéssel.

Rydick 2015.02.07. 17:06:15

érthetetlen chris a lista összeállításának mi köze a jobb vagy a bal oldalhoz, illetve a jobbikhoz? Az már más kérdés, hogy a lista nem korrekt, de az a szerző szegénységi bizonyítványa és nem politikai kérdés.
Inkák/Maják/Aztékok gazdagok voltak, no de mennyire? Ezt senki sem tudhatja.

odamondó 2015.02.07. 17:07:05

Bill Gates pénze hogy jön ki amikor a forbes mindig olyan 60mrd körülre becsüli?

Egyedi nicket kell megadnod · http://irkalmanyok.blog.hu 2015.02.07. 17:23:48

Elég gagyinak néz ki ez a lista. Semmi kínai császár, meg indiai uralkodó.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.02.07. 17:24:00

Jó lenne ismerni a lista összeállításának módszertanát, mert szerintem is sántít kicsit az egész. A római és a bizánci császárokat, az inka vagy a mogul birodalom uralkodóit én is hiányolom. És a listán szereplőkhöz képest hogyan áll a brunei szultán?
És ha már módszertan: a Rotschildok 2,5 évszázadát hogy lehet összevetni egy-egy személy vagyonával? Vajon a Borgiák nem voltak tehetősebbek, mint a lista végén álló magánszemélyek?

bélakirály 2015.02.07. 17:45:15

A Mali birodalom sosem volt óriási, nemhogy az egyik legnagyobb a történelemben. Ok, hogy ne várjunk tudományos alaposságot, de ez iszonyat szar lista.

érthetetlen chris 2015.02.07. 17:45:23

@Rydick: Abban, hogy csak, hogy csak egy elfogult mély Angol gondolhatja azt, hogy egy Angol főnemes a gyarmati felfedezések és az ipari forradalom kora előtt amikor Anglia bizony még csöves volt gazdagabb lehetett egy Római császárnál, Kínai császárnál, Arab nagy khalifánál, Perzsa Sahinsahnál és folytathatnám a sort.

Reálisan gondolkodó angolszász történész amiből ma egyre több van nem gondolkodik így szerencsére.

Hogy haza beszéljek valszeg egy károly Róbert akinek kezében volt Európa szinesfém kitermelésének nagy része a maga korában esélyes, hogy gazdagabb volt ezeknél a normannoknál, de még tán egy "egyszerű" Újlaki Miklós kaliberű magyar báró is abból a korból, nemhogy az általam már említett nagyágyúk.

ptk 2015.02.07. 17:53:10

A római Crassus? A mai napig a gazdagságra használt "krőzus" kifejezés innen jön....

savaz 2015.02.07. 18:51:42

Crassus róma ingatlanainak 70 %-át birtokolta. Julius Caesar eladta Gallia felét rabszolgának, rátette a kezét Pompeius vagyonára is. Augustus ehhez Egyiptomot is hozzáadta amit a magánbirtokaként kezelt.

savaz 2015.02.07. 18:51:46

Krőzus Lüdia királya volt, ő verte az első aranypénzt, de egy rosszul értelmezett jóslat alapján megtámadta a perzsákat, de vesztett.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2015.02.07. 18:51:51

én azt olvastam valahol, hogy a valaha leggazdagabb a Rotschild család, akik 25.000 milliárd USD felett rendelkeznek, utána meg az Oppenheim család akik 4-5.000 milliárd USD vagyonnal bírnak

viszont egy biztos, hogy egyiket se ellenőriztem le (:

paráznabillegető 2015.02.07. 20:40:13

ja, és ne felejtsük el a templomos lovagrendet, akiknek valaha egész európa a zsebükben volt, nem véletlenül kerültek a levesbe...

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2015.02.07. 20:41:18

@ptk:
Ez a Krőzus nem Xerxész (görögös átírásban Kroiszosz) perzsa uralkodóval azonos?

péklapát2 2015.02.07. 20:41:39

@érthetetlen chris:

Darajavaus ("Dárius") kincse ugye... Hát ja, érdekes a lista, bár kérdés hogy mi lett felszámolva magánvagyonnak, mert itt ugye csak arról van szó. 14. Lajcsi megmondta hogy "az állam én vagyok", akkor most egész Franciaországot a zsebébe számoljuk? Az ókori gazdagság sem biztos hogy a mai korban akkora vasziszdasz lenne, lehet hogy több volt az arany a ládában, de sehol egy színestévé, BMW, magánrepülő, még vízzel se csapathatták le a szart a csizmáról. Nameg túl sok kamatadót az akkori bankbetétekre se lehetett volna kivetni, Matolcsy éhenhalt volna az ókorban.

blaubner 2015.02.07. 20:41:45

Mūsā birodalma volt az egyik legnagyobb a történelemben??

szbszig 2015.02.07. 21:50:23

Ez olyan, mint hogy Gaius Appuleius Dioclesről meg kihozták, hogy ő minden idők legjobban fizetett sportolója. A fazon egy római kocsihajtó volt, aki kocsiversenyeken szedett össze mai áron 15 milliárd dollárt. Ha van értelme az ilyen átváltásoknak 1900 év távlatából...

péklapát2 2015.02.07. 21:50:33

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

Nem, ez Lűdiában kempelt és ie. 547-ben megmurdelt, Khsajársá (angolosan zörkszisz :)) meg egy másik fazon vala, és csak ie. 517-ben született.

zobod 2015.02.07. 21:50:41

Hasonlítani csak hasonló dolgokat lehet. Rockefeller, Carnegie, Ford vagyonának jelenbeli értékét úgy mérték le, hogy megnézték, a korabeli vagyonuk az USA akkori GDP-jének hány %-a volt, és ebből kiszámolták, ma mennyi vagyon kellene ehhez az arányhoz. Aztán ezt az így számított összeget hasonlítják mondjuk Bill Gates vagyonához. Szerintem inkább azt mutatja egy ilyen összehasonlítás, hogy a XIX. sz és XX. sz kapitalizmusában olyan vagyon és befolyás koncentrációkra voltak példák, amihez képest a mai kapitalizmus szinte már kommunista egalizmus, Amancio Ortegával, Carlos Slim Heluval, és Bill Gatessel együtt is.

Az viszont, hogy egy 1300-as évek elején élt afrikai törzsfőnök aranyhegyeit és rabszolgáit, vagy egy feudális uraság várait és földjeit mi alapján hasonlítjuk mondjuk Bill Gates vagy Henry Ford részvényeihez, az számomra rejtély.

teddybear01 2015.02.07. 21:50:51

A Rotschild család szerény bankárokból és borászokból áll az el-Szaud családhoz képest, akik részben a Mekkai zarándoklatból húznak hasznot, részben övék az országuk alatti olajkincs is, aminek maximum becsülhetjük az értékét.

Measurer 2015.02.08. 08:31:25

Hmm.. azért ezt a listát nem a NAV állította össze, hanem egy celeb-honlap. Musza császár vagyona némiképp a legendák körébe tartozik.(És igazmondásához is férhet kétség, pl. egyiptomi előadása elődjének tengerre szállásáról majd eltűnéséről).
Ráadásul a lista összeállitói valamiféle inflációval is számolnak, ami tovább bizonytalanitja a jelenértéket.

Ha minden történeti forrás hitelességének helyt adunk, akkor akár Salamon királyt is lehetne a valaha élt leggazdagabb embernek nevezni(cca. 640 talentum, 18t arany, ami manapság 850 m$-t ér, nem beszélve az évenkénti újabb 666 talentumos kincstári bevételről - 2 Krónikák 9:13-28).
Az arany egy kézben való koncentrálódására több történelmi példa is akad.
www.celebritynetworth.com/articles/entertainment-articles/25-richest-people-lived-inflation-adjusted/

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2015.02.08. 08:31:44

Kedves Zsuzsanna, nagyon jó a blogod, de ez a poszt most tényleg nem sikerült olyan jól, ahogy már fölöttem is sokan rámutattak. Ez valami bulvárbaromság konkrétan. Egyrészt ennyi év távolából nem lehet vagyonokat összehasonlítani, másrészt meg a lista teljesen esetleges.

A fáraók kincseit pl. több ezer éven keresztül gyűjtötték, és az országban - az ókor leggazdagabb országában - az összes föld, az összes ember a fáraó tulajdonának számított. Ilyen vagyona holmi 19. századi bankároknak nem lehetett. De ha jól emlékszem, a török birodalomban is a szultán tulajdonában volt az összes föld, ami a mérhetetlen kincseken túl több millió négyzetkilométeres birtokot jelent. Ennél hogyan lehetett gazdagabb valami nyomorúságos normann vagy angol földönfutó vagy akár uralkodó? Sehogyan sem, egész Anglia meg Normandia nem ért annyit.

egy igazi barom vagy mária 2015.02.08. 08:31:55

@teddybear01: De ezzel az erővel, akkor 200 éve másé volt az az olajkincs, csak nem is tudtak róla, meg ha tudtak volna is, akkor sem kellett senkinek.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.02.08. 08:32:05

és az az őskori törzsfőnők aki MINDENKI felett uralkodott és MINDEN az ővé volt? Az hol van a listán:??

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2015.02.08. 08:32:12

@péklapát2:
Most a görögösről volt szó, és szerintem _te_ tévedsz.

péklapát2 2015.02.08. 08:32:22

@savaz:

Sztem a jóslat csak későbbi urban legend, a valóság inkább az hogy ekkoriban törtek ki a perzsák a méd igából, és kezdték átvenni a területeiket, Krőzus meg úgy gondolta hogy neki is kéne pár falat belőle, ami a perzsáknak nem tetszett, és végül rábaszott. Kérdés persze mennyivel lett volna más a végkifejlet ha nem támad, valószínűleg csak az elkerülhetetlen véget tolta volna ki kicsit tovább, a perzsák később úgyis lerohanják.

péklapát2 2015.02.08. 08:32:27

@érthetetlen chris:

Az angolok mindig olyan listákat állítanak össze ahol ők szarták a spanyolviaszt, ha a BBC-t nézed, még Jézus Krisztus is angol volt.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.02.08. 08:40:08

Abszurdnak tűnik a lista. Pl. Kadhafi milliárdjai. S egyes modern uralkodók esetében az állami vagyon keverve lett a magánvagyonnal.

Mr. Maki 2015.02.08. 09:19:42

Oszt hun van Mátyás király???
:D

péklapát2 2015.02.08. 09:19:51

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

Mit nem értesz azon hogy Xerxes nem Krőzus? Sose volt az, semmilyen átírásban. Xerxes ógörögül: Ξέρξης, Krőzus meg: Κροῖσος. Ez neked azonos?

teddybear01 2015.02.08. 17:02:55

@egy igazi barom vagy mária: Mind a két bagázs megéri a pénzét. A Rotschild család az uzsorásként működő Vilmos hanaui herceg ügyintézőiként gyakorlatilag kifosztotta a Dán Királyságot, illetve fél Európát. Ebből az ügyletből szerezték a kezdőtőkéjüket.
Abdul-Aziz ibn Abdul-Rahman Al Szaúd vagy gyakran használt nevén Ibn Szaúd pedig Nedzsdi Emirátus trónörököseként született ugyan, de az al Rasid klán elkergette az apját. Az Arab Félsziget ember nem járta belsejébe húzódtak vissza a törzs megmaradt részével, jellemzően egész haderejük létszáma nem érte el a 200 harcost.
1925-ben Ibn Szaúd elfoglalta Mekkát Husszein seriftől, 700 éves hásimita uralomnak vetve véget ezáltal. 1926. január 8-án Ibn Szaúdot Hidzsáz királyává kiáltották ki. Az 1927-es dzsiddai szerződésben Nagy-Britannia is elismerte a Szaúdi-ház uralmát Nedzsd és Hidzsáz fölött.

Az olajkincset 1938-ban fedezték fel az ország alatt angol geológusok. A kitermelés jogait 1944-ben angol olajtársaságok(British Petrol, stb.) vásárolták meg, de komolyabb mennyiséget csak a II.VH. után kezdtek termelni. Azóta a család tulajdonképp csak elpazarolja az olaj után kapott milliárdokat.

péklapát2 2015.02.08. 17:03:21

@Mr. Maki:

A temetőben. :) A(z amúgy angolok felé elfogult) lista az állami vagyont nem számolja bele (bár a misze-muszánál se hinném hogy külön betétszámlán vezette volna a sajátot meg az államkincstárt, tehát már itt borul a bili). Az viszont tény hogy Amerika felfedezése előtt mi magyarok bányásztuk a legtöbb aranyat, így ha már keverjük a szezont a fazonnal, akkor nekünk is járna dobogós hely bőven. Nem hinném hogy egy normann akárkinek több zsetonja lehetett mint egy (akkoriban még nem szétlopott) magyar királyságnak.

Szamiz67 2015.02.08. 17:03:41

Kína kapcsán számtalanszor elhangzott, hogy 1-2 évezreden át a világ gazdasági teljesítményének 20-25%-át állították elő. A gazdagság nagyon relatív az ókori Róma a Coloseumban szórakoztatta a népeket,ami a mai szórakoztató iparhoz, médiához, profi sportokhoz képest szóra sem érdemes lépték, hogy az ingatlan vagyonról, a 7 milliárd potenciális fogyasztó ellátásának üzletére ne is gondoljunk. Az ókorban mennyi fizetőképes fogyasztó volt, 50 millió? Ingatlan vagyonnal hogy állunk? Hadiipar, gyógyszeripar, egészségügy teljesítménye. A mai gazdag emberek vagyona mellett labdába se rúghatnak az évezredekkel, évszázadokkal korábban élt uralkodók, nemesek, legfeljebb manapság nem flangálnak tízezres kísérettel a gazdagok és nem urai életnek-halálnak.

érthetetlen chris 2015.02.08. 17:03:53

@Mr. Maki: Ő tán még a top 3 leggazdagabb magyar uralkodóban sincs benne egyesek szerint.

(jó lenne egy normális lista ahol leírják a módszertant is nem csak hasra ütnek és szimpátia alapján írnak valamit.)

Szamiz67 2015.02.08. 17:04:11

Kína kapcsán számtalanszor elhangzott, hogy 1-2 évezreden át a világ gazdasági teljesítményének 20-25%-át állították elő. A gazdagság nagyon relatív az ókori Róma a Coloseumban szórakoztatta a népeket,ami a mai szórakoztató iparhoz, médiához, profi sportokhoz képest szóra sem érdemes lépték, hogy az ingatlan vagyonról, a 7 milliárd potenciális fogyasztó ellátásának üzletére ne is gondoljunk. Az ókorban mennyi fizetőképes fogyasztó volt, 50 millió? Ingatlan vagyonnal hogy állunk? Hadiipar, gyógyszeripar, egészségügy teljesítménye. A mai gazdag emberek vagyona mellett labdába se rúghatnak az évezredekkel, évszázadokkal korábban élt uralkodók, nemesek, legfeljebb manapság nem flangálnak tízezres kísérettel a gazdagok és nem urai életnek-halálnak.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2015.02.08. 17:04:26

@péklapát2:
nem vagy te ennyire buta, koma, hogy ne értsd, hogy ugyanazon ember nevének kétféle átírásáról van szó, akit saját nyelvén Khsajársá néven emlegettek, és ehhez ugye a Kríszosz (merthogy a Κροῖσος így ejtendő, nem Krojszosz formában, az -oi- kapcsolat í-vé vonódik össze, lásd még: oinos - ínosz (bor)) sincs messzebb, mint a Xerxész.

Ja tényleg, ha már gazdagság, Xerxész apja, Dárius (Dareiosz, stb.) sem épp a szegénységéről volt híre, lásd még: Dárius kincse.

Trónkövetelő 2015.02.08. 17:04:32

@szbszig:
Általában pusztán az aranyat szokták számolni, mivel arról viszonylag korrekt kimutatások vannak az ókorban, hogy kinek mennyi aranya volt. Vásárlóerő-paritásban már egyáltalán nem állnak jobban, mint a maiak, pl. az a fehér búzakenyér, amit mi eszünk minden nap, akkoriban sokkal drágább volt, és a XX. század közepéig luxuscikknek számított. Meg a kenyérgabona, amit ma világszerte elvetnek, Róma idején csak Egyiptomban volt, ezek jó részét a cézárok Rómába szállították, ahol ingyen szétosztották. Máshol ugyanez a gabona meg pénzbe került, nyilván a vásárlás helyétől függően egyre magasabb szállítási költséget is tartalmazva. Ellenben az ókorban nem volt forgalmi adó. Hogyan lehet akkor az ókori világ állami szubvencióit belekalkulálni magánszemélyek vagyonába? Szerintem sehogy, ezért ahányszor ilyen lista szembejön, az mind hülyeség lesz.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2015.02.08. 18:54:39

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: Ezt a hülyeséget honnan veszed? Kroiszosz és Xerxész az két külön ember, semmi közük nincs egymáshoz, nem is egyszerre éltek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.02.09. 08:12:54

@dısʇıʞǝ uǝɯ ʞoɯd ןǝʇʇ: Hogy a jó istenbe tudod fejjel lefelé írni a nicked??? :-o

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2015.02.22. 08:23:17

Az hogy történt, hogy a billion dollar milliárd dollárra fordítódott (amúgy helyesen), a billion pound meg billió fontra? Az angol billion magyarul milliárd.
Billió az három nullával több, mint a milliárd.

Ellenvélemény_ 2017.11.24. 21:11:14

Azért a Mali felett uralkodó Musa császárról szóló legendák túlzásokkal vannak tele. Valójában alig tud róla valamit a történettudomány.

fuszujka 2017.11.24. 21:11:32

R.I.P. Juhari Zsuzsa :'-( Imádtam az írásait.

gabi123 2017.11.24. 21:12:04

Azzal együtt, hogy ez a lista is egy nyilvánvaló marhaság, még egész visszafogottak voltak. Pár hónapja egy hasonló listában Augustus császárnak hoztak ki akkora vagyont, amiből visszaszámolva a Római Birodalom minden lakosára gyerekeket és rabszolgákat beleértve átlagban félmillió dollár jutott. Mondjuk a XI. századi nyomorult Anglia kb. 2 millió lakosára leosztva Hódító Vilmos vagyonát is több mint 200 000 dollár lesz fejenként, és akkor feltételeztük, hogy rajta kívül az egész országban senkinek semmije nem volt.

Brix 2017.11.24. 21:12:27

Hiànyoznak a listàról a római csàszàrok, különösen Augustus és a medici- család...
süti beállítások módosítása