Szakértők szerint a mesterműn hamisak a virágok és hiányzik a földrajzi nézőpont.
Virágok a Londonban lévő képen
Évszázadok óta próbálják szakértők és művészettörténészek megoldani a talányt: milyen mértékben viseli a két Sziklás Madonna – az egyiket a párizsi Louvre, a másikat a londoni National Gallery őrzi - Leonardo da Vinci ecsetvonásait.
Régóta kétséges, hogy a Londonban lévő képet a mester festette. 2010-ig úgy vélték, a kép nagy részét a tanítványok festették, de miután restaurálták, bejelentették, lehetséges, hogy valójában az egész Leonardo műve. Most azonban a fő alak körül lévő vegetáció elemzése és a táj földrajzi ábrázolása újra vitákat váltott ki.
A Londonban lévő festmény
Leonardo da Vinci fontosnak tartotta a természet pontos megfestését. Ezt tanította tanítványainak is. A Louvre-ban őrzött festmény botanikája tökéletes, olyan növényeket ábrázol, amelyek a barlang nedves, sötét környezetében is virágozhattak. Ezt azonban nem lehet elmondani a londoni verzióról, ráadásul az ott ábrázoltak közül némelyeket rosszul festettek meg – mondta el Ann Pizzorusso, geológus, a reneszánsz művészet szakértője a Guardiannek.
A Párizsban lévő festmény
Pizzorusso szerint valószínűtlen, hogy ugyanaz a kéz festette volna a természethű párizsi képet, mint a pontatlan londonit, főleg annak ismeretében, hogy Leonardo mennyire fontosnak tartotta a természethű ábrázolást. Nincs olyan alkotása, amelyben pontatlanságot fedezhetnénk fel – mondta el Pizzorusso.
John Grimshaw kertművész szerint is könnyen azonosíthatók a virágok, például az írisz, a csatavirág, a kerti harangláb a párizsi festményen. A londoni képen azonban fantáziavirágok láthatók, amelyeknek nincs sok közük a valósághoz. Például a nárcisz virága rendben van, de a szára már hibás botanikailag.
Virágok a párizsi képen
Pizzorusso szerint ugyanez mondható el a földrajzi környezetről is. A párizsi verzión a sziklák realisztikus formációk, míg a londonin elnagyolt, felismerhetetlen szögletek.
Karosszékben: 1483-ban Leonardót egy madonnás kép megfestésére kérte fel a milánói Szeplőtelen Fogantatás-szerzetesrend. A kép el is készült, ám az árban nem tudtak megegyezni, így a mester másnak adta el a művet (ez került később a Louvre-ba). Néhány évvel később a szerzetesrend ismét megkereste Leonardót arra kérve, hogy nekik is fesse meg a Sziklás Madonnát. Leonardo a második megbízatást elfogadta, de új ötletekkel állt elő. A milánói szerzetesek azonban ragaszkodtak a kép pontos másához. Ez a kép is elkészült 1508-ban (ez van most Londonban). Mindkettő értéke felbecsülhetetlen.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek