A holland szakértők szerint a festmény hamisítvány, de megijedtek, hogy a feldühödött amerikaiak hálátlansággal vádolják majd Európát.
A Nevada Museum of Artban kiállítják azt az állítólagos Van Gogh-önarcképet, amelyet a Universal Pictures vezetője, William Goetz vásárolt meg egy neves műkereskedőtől 50 000 dollárért 1948-ban.
Az örökösök most újra megvizsgáltatták a sokat vitatott és politikai vihart is kavart képet és bemutatják a nagyközönségnek is – írja a USA Today.
1949-ben az amszterdami Van Gogh-múzeum igazgatója bejelentette, hogy az Önarckép: tanulás gyertyafénynél egy 2. világháború után készült hamisítvány. Vincent Willem van Gogh, a művész unokaöccse megerősítette a véleményt, kihangsúlyozva, hogy az aláírás különösen szokatlan és a festményen látható japán jelenet kifejezetten rosszul van megfestve.
A feldühödött filmmágnás perrel fenyegetőzött és a holland hatóságok, akik előszeretettel használták fel a művészetet diplomáciai tárgyalásoknál, megijedtek, hogy az eset Amerika-ellenesnek fog hatni akkor, amikor Amerika éppen a Marshall-tervvel segít újjáépíteni Európát.
1950-ben tehát egy európai bizottság kimondta, hogy kétségkívül Vincent Van Gogh műve a Tanulás gyertyafénynél.
Ám valamivel korábban, 1949 amerikai művészeti bizottság is megvizsgálta a festményt és elutasította annak eredetiségét, és úgy találta, hogy az alkotó kiléte talán örökre rejtve marad. Azóta több szakértő tagadta, vagy éppen alátámasztotta a mű eredetiségét.
A Goetz-örökösök nemrég John Twilley szakértőt kérték fel a festmény megvizsgálására. Twilley röntgen-, és infravörös-felvételeket készített, majd pigmentelemzést végzett. Megállapította, hogy a festék 1888-ban, a festményen látható keltezés idején, már használatban volt. "De a tudomány nem tudja bizonyítani a szerzőséget" – mondta el az USA Today-nek Ann Wolfe, a kiállítás kurátora.
Az ecsetkezelés, a felvitt festék vastagsága, a színek és főleg a japán figura ügyetlen rajza kétséget ébresztenek Van Gogh szerzősége iránt. De ha nem Van Gogh, akkor ki festette a képet? Wolfe szerint csak annyi bizonyos, hogy rögtön Van Gogh halála után emelkedni kezdett festményeinek az ára, ez ösztönözhette a másolókat.
Képek: Lenn Goetz a festménnyel nappalijában
Karosszékben: Vannak, akik azzal vádolják a Van Gogh-szakértőket, hogy azért tagadják a művész szerzőségét, hogy magasan tartsák a többi Van Gogh-festmény árát. Azt gondolom, ez már az összeesküvés elméletek kategóriájába tartozik.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek