A kutatók a 2000 éves szobor eredeti színeit akarták megvizsgálni, de amit találtak, sokkoló volt.
2012 szeptemberében a Georgia Egyetem kutatói megkezdték az Orpheus Relief Project keretében egy 2000 éves márványszobor pigment-vizsgálatát, hogy kiderítsék, eredetileg milyen volt a színezése.
Az eredmény váratlan és megdöbbentő volt.
A relief, amely a fiatal Hermészt, az istenek hírvivőjét és a holt lelkek túlvilágba kísérőjét ábrázolja, egy nagyobb, háromalakos kompozíció része, amelyen az isten éppen megragadja Eurüdiké kezét, hogy visszakísérje az Alvilágba, miután férje, Orpheusz - Hádésszel kötött egyezsége ellenére - visszanézett feleségére. (Hádész - meghatódva Orpheusz gyönyörű muzsikáján - megengedte, hogy a férfi meghalt felesége, Eurüdiké visszatérjen az élők közé, egyetlen kikötése volt, hogy Orpheusz az emberek közé vezető úton nem pillanthat a mögötte haladó nőre.)
Az úgynevezett Orpheusz Reliefet a klasszikus görög szobrászat egyik remekeként tartják számon, ami azonban csak Kr. e. 50-Kr. u. 50 között keletkezett római másolatokban maradt ránk.
A szobor a Mississippi Egyetem görög-római művészeti gyűjteményének egyik legfontosabb darabja, amit a neves művészettörténész, David Moore Robinson halála után, 1960-ban adományoztak az egyetemnek.
A görögök és a rómaiak élénk színekkel festették meg márványszobraikat, egyáltalán nem olyan monokróm fehérek voltak, amilyeneknek ma ismerjük azokat.
A Georgia Egyetem azért kérte kölcsön a reliefet, mert az eredeti görög szoborról fennmaradt hat ókori római másolat közül ez az egyetlen, amelyen megmaradtak az eredeti színezés pigment-darabjai, a kutatók ez alapján akarták rekonstruálni egykori színezését.
Mark Abbe projektigazgató az AP-nek elmondta, hogy a mikroszkópos és kémiai elemzések során azonban váratlanul az derült ki, hogy az „ókori” szobrot valójában valamikor 1880 és az 1920-as évek között készítették, vagyis jelenkori hamisítvány. Úgy gondolják, hogy egy római otthont díszíthetett ez a pontos másolat – idézi a Pasthorizons.
Abbe szerint valaki valódiként adta el Robinsonnak, aki 1948-ban megjelent cikkében az Orpheusz Relief keletkezését Kr. e. 50-Kr. u. 50 közöttre datálta, de valójában a szobrot sohasem vizsgálták tudományosan.
Abbe azt is elmondta az AP-nek, hogy az 1880-as években Németországban nagy kiállításon mutatták be, milyen gyönyörű, élénk színűek voltak eredetileg az antik márványszobrok. A kutató úgy véli, valaki ezután készíthette el a pontos másolatot, feltehetően nem azért, hogy bolonddá tegyen másokat, hanem, hogy tisztelegjen a múlt előtt.
Képek: AGU, lenn Nagy Sándor szobra rekonstruált színeiben és Robinson
Karosszékben: Nekem kicsit naivnak tűnik a kutató elmélete a másolóról, kíváncsi volnék, mennyit fizetett a művészettörténész ezért a „tisztelgésért”. Az is igaz, hogy ebben az esetben éppen a hóhért akasztották.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek