Olyan rendkívüli festményen, mint Vincent Van Gogh Napraforgóin látható sárga szín bezöldülhet vagy bebarnulhat abban a mesterséges fényben, amelyről szakértők azt hitték, hogy védi az alkotásokat.
Múzeumi kurátorok egy napon azt vették észre, hogy egyes festményeken a sárga szín sötétedni kezdett.
Rögtön szakértőkhöz fordultak, akik megállapították, hogy a LED- (Light Emitting Diode-) fényforrások, amelyeket éppen azért használtak, hogy megvédjék a műalkotásokat a természetes és egyéb fényforrások károsító hatásától, bizonyos színeket rongálnak.
A 19. században olyan neves festők, mint Van Gogh vagy Cézanne előszeretettel használta festményei élénk sárga színéhez az úgynevezett krómsárga, ólomkromát festékanyagot, amely jóval gazdagabb szulfátokban, mint mások.
A Koen Janssens, az Antwerpeni Egyetem munkatársa vezette európai kutatócsoport szerint éppen ez a magas szulfátarány okozza a problémát.
A krómsárga három árnyalatát, a citrom-, a közép- és a kankalinsárgát tették ki erős röntgensugárzásnak a németországi Deutsches Elektronen-Synchrotronban (DESY) és a franciaországi European Synchrotron Radiation Facilityben (ESRF). Azt találták, hogy a középsárga nem változott, stabil maradt, míg a citrom- és a kankalinsárga instabillá vált.
A LED-fényforrás sokkal több kék/zöld fényt bocsát ki, mint a normál fényforrások – írta a professzor az ESRF honlapján. Márpedig ez a LED által kibocsátott kék/zöld fény bebarníthatja vagy olajzöldbe sötétítheti ezeket a színeket .
Ezért a kutatók azt javasolják azoknak a múzeumoknak, amelyeknek olyan festmények vannak a tulajdonában, amelyek ilyen festékanyagokat tartalmaznak, hogy sürgősen helyezzék egyedi megvilágításba ezeket a képeket, mert ráadásul ezek a színek viszonylag gyorsan sötétednek be. Használjanak olyan LED-et, amely nem tartalmaz ilyen extra mennyiségű zöld/kék fényt.
Képek: Van Gogh: Napraforgók, a krómsárga változásai különböző fényforrások hatására, a Gauguin-portrén megfigyelt elváltozások, University of Antwerp
Karosszékben: A kutatók szerint Van Gogh Napraforgóin és Gauguin-portréján máris károsodott a sárga szín. Kérdés, hogy visszafordítható-e a folyamat. Megdöbbentő, hogy pontosan biztonsági okokból alkalmazták ezt a fényforrást.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek