Egy művészettörténész szerint egy eddig ismeretlen Leonardo-művet alig 21 850 dollárért adtak el New Yorkban a Christie's aukciós házban, noha milliókat ér (persze dollárban). Igaz, más szakértők vitatják, hogy a portrét Leonardo rajzolta volna. Mindenesetre Londonban novembertől közszemlére teszik hangsúlyozva, hogy nincs általános egyetértés az alkotó kilétét illetően.
Martin Kemp, az Oxford Egyetem neves művészettörténész-professzora szerint a pergamenlapot, amelyen a gyönyörű lány portréja látható, egy XV. századi kötetből vágták ki, sőt azt állítja, hogy a kötetet is megtalálta Lengyelországban.
A képet a Christie's 1998-ban a XIX. század eleji német és osztrák festőcsoport, az úgynevezett Nazarénusok egyik tagjának alkotásaként kínálta eladásra Fiatal lány profilból címmel. (A nazarénusok a XV. századi itáliai reneszánsz stílusában festettek.) Ezt egyébként a szénizotópos vizsgálat utóbb kizárta, mivel a portré keletkezését 1440 és 1650 közé datálta. Kemp azt állítja, rögtön felismerte, hogy a lány valójában Bianca Sforza, Leonardo pártfogójának, Ludovico Sforzának, Milánó hercegének a lánya. A pergamenlap bal oldali margóján még három apró lyukat is felfedezett a kötetbe fűzés nyilvánvaló jeleként. „Annyi esélyem volt arra, hogy megtaláljam a kötetet, mint egy tűt meglelni a szénakazalban. Őszintén szólva nem is ment volna segítség nélkül. David Wright, a Kalifornia Egyetem/Berkeley történésze adta a tippet, hogy nézzem meg a Sforziadákat, Giovanni Simonetta krónikáját Milánó hercegének családtörténetéről - mondta el Kemp a LiveScience munkatársának.
Kemp professzor úgy véli, a portrét kifejezetten Bianca Sforza és Galeazzo Sanseverino, a herceg kapitánya esküvőjére készítettek 1496-ban. A La Sforziadá”-ból négy másolat készült, egy van jelenleg Varsóban, egy Londonban és egy Párizsban, de mindegyik egyedi kivitelű és egymástól eltérő díszítésű. Még a borítójuk is más. „Megvizsgáltam a fellelhető példányokat és Varsóban volt a találat” – mondta el Kemp, aki úgy véli, a lapot akkor vágták ki, amikor a XVIII. században a kötetet restaurálták. A pergamenlap anyaga egyezik a kötetével, amelyben jól látszik, hogy kivágtak belőle egy oldalt. Ráadásul a lapon lévő lyukak passzolnak a kötet fűzéséhez.
Azt is megállapította, hogy az általa La Bella Principessának elnevezett portrén talált ujjlenyomat egyezik egy Vatikánban őrzött Leonardo-művön talált ujjlenyomattal. Ráadásul úgy véli, hogy a La Bella Principessa jelentős stilisztikai egyezéseket mutat a Windsor kastélyban lévő Nő profilban című Leonardo-művel. Mindenek tetejébe nyilvánvaló, hogy a vitatott portrét balkezes művész készítette, márpedig Leonardo is az volt. "Egyértelműen megállapítható, hogy a portré Biancát ábrázolja, a tussal és krétával készített rajz az esküvőjére készült és az alkotó Leonardo volt" – nyilatkozta a professzor.
Csakhogy más szakértők, köztük Klaus Albrecht Schröder, a bécsi Albertina igazgatója, arra hivatkoznak, hogy nem ismerni más, pergamenlapra rajzolt Leonardo-művet és a művész stílusával sem egyezik számos ponton a kép. Képek: LiveScience, Artinfo
Karosszékben: Az aukciós házak környékén rendre felbukkannak érdekes tárgyak, művészi alkotások. Rég elveszett vagy ellopott műkincsek, amiknek a múltja mára alig követhető, homály fedi. A gyakran anonim tulajdonosok és vevők így tudnak végül eladni vagy megszerezni ki tudja, milyen múltú darabokat. Érdemes figyelni a nagy aukciós házak kínálatát. Csodálatos dolgok fordulnak meg rajtuk keresztül. Mindenesetre a La Bella Principessát az Albertina igazgatója nem volt hajlandó kiállítani (kár), a londoni National Galleryben azonban novembertől februárig látható. Megköszönjük, ha „helyszíni képet” kapunk majd róla, mert bárki is rajzolta, a Szép Herceglány nagyon szép.
Ez is érdekes:
Mit gondolsz, mennyit ér egy Ízisz? Úgysem találod ki
Utolsó kommentek