A mamutcsontból faragott szobornak újabb 1000 darabját sikerült azonosítani és kiderült az is, hogy valójában 40 000 éves. Az eredetit nem engedték el Londonba.
Különleges és nagyszabású kiállítás nyílik a British Múzeumban Jégkor címmel. A valaha készített legrégibb alkotásokat mutatják be.
Az Oroszlánember a kiállítás egyik sztárja – de csak másolatban, „otthona”, az ulmi múzeum nem engedi utazni a rendkívüli darabot - mondta el a The Art Newspapernek Jill Cook, a British Múzeum kurátora.
Az eddig 32 000 évesnek vélt, de a legújabb mérések szerint 40 000 éves (és ezzel a világ legkorábbi) figuratív alkotása, az Oroszlánember története a II. világháború kitörésekor, 1939 augusztusában kezdődött, amikor mamutcsont-töredékeket találtak a délnyugat-németországi Stadel-barlang közelében, a Sváb-Alpokban. De ki törődött akkor ezzel!
1970-ben fedezték fel újra, amikor megpróbálták a több ezer darabot összerakni. 200-nak a helyét találták meg akkor és abból egy 30 centiméter magas, ember arcú, felágaskodó nagymacskát raktak össze. 1989-ben aztán újabb töredékeket találtak és akkor már látszott az is, hogy oroszlánról van szó.
Az állat nemét illetően a mai napig viták dúlnak, a többséggel szemben Elisabeth Schmid paleoantropológus szerint nőstényt ábrázoltak, annál is inkább, mert a készítés idején matriarchátusban, anyajogú társadalomban éltek.
A Claus-Joachim Kind régész vezette legújabb ásatások során a barlang környékén újabb 1000 töredék került elő. Sikerült ezek egy részének helyét azonosítani a szobron, amelyet most újra restaurálnak eltávolítva a múlt századi ragasztórétegeket.
Az Ulmi Múzeum nem kölcsönzi ki senkinek az elvont gondolkodás egyik legkorábbi bizonyítékát biztonsági okokból.
Képek: The Art Newspaper és http://www.schwaebische.de
Karosszékben: Konzervátorok úgy becsülik, legalább 2 hónapnyi állandó munka kellett a szobor megalkotásához, ez pedig azt feltételezi, hogy az alkotó csoportjának tagjai hajlandók voltak ez idő alatt a művész élelmét megszerezni. Egyszer Kretzoi Miklós paleoantropológustól megkérdeztem, nálunk miért nincsenek ősi barlangi rajzok. Lakonikusan csak annyit mondott, itt már akkoriban sem volt olyan könnyű az élet, hogy bárki eltartson egy „művészt”. A kivételes kiállítás február 7-én nyílik és nagyon-nagyon szeretném megnézni.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek