A Boldog Völgy-banda tagja Kenyában nézegette a festmény havas táját.
Johnny Van Haeften a régi mesterek neves londoni szakértője élete nagy fogására akadt, amikor megtalálta ifjabb Pieter Brueghel 400 éve alkotott és a nagyközönség, valamint a szakemberek előtt teljesen ismeretlen remekművét.
A festmény ugyanis egyetlen angol család birtokában volt azóta, hogy a művész 1611-ben megfestette antwerpeni műtermében, s bár a család tudatában volt rendkívüli értékének, soha nem hozták nyilvánosságra létezését még a kutatók számára sem – írja a Financial Times.
Van Haeften a képre Kelet-Afrikában, a Rift-völgyben bukkant, mivel az 1940-es években a tulajdonos Delamere-család értéktárgyaival együtt Kenyába költözött.
Amint megláttam, tudtam, hogy eredeti – mondta el Van Haeften a Financial Times-nak. Egy kevéssé ismert bibliai témát, a Betlehemi népszámlálást ábrázolja, amit csak Lukács evangéliuma említ. A történetet a flamand festészetet kedvelők viszont jól ismerik, mivel a történetet éppen Brueghel apja, az idősebb Pieter festette meg 1566-ban, három évvel halála előtt. A ma a brüsszeli Szépművészeti Múzeum egyik legértékesebb darabja a mester egyik legjobb alkotása.
Az idősebb Pieter Bruegel (ő h nélkül írta nevét) már saját korában is elismert művész volt, művei mindegyike manapság múzeumokban vagy más közintézményben van és nem várható, hogy akár egy is piacra kerül, de így volt ez életében is, mivel szinte minden képét elkészülte után rögtön európai királyi házak vásároltak fel.
Fia, Pieter 1564-ben született, alig 5 éves volt, amikor apja meghalt, nemigen emlékezhetett rá, mégis próbált sikeres apja nyomdokain haladni, ezért például másolta témáit is. A Betlehemi népszámlálásnak 13 verziója készült el, ezek is kiválóak, közülük 9 ma múzeumokban látható. A 14. azonban Afrikában lapult és Van Haeften szerint ez a legjobb mind közül, ezen érezhető legerőteljesebben az idősebb Pieter hatása. Az a jelenet például, ahogy egy fiatal fiú a tavacska szélén a korcsolyáját kötözi fel, egyetlen verzión sem látható csak az eredetin, az afrikai másolat azonban ezt is ábrázolta. De van más egyedisége is a képnek, a vámszedő házán például a Habsburg-címer látható, egy kis fricska ez a korabeli spanyol uralom felé, akik az osztrákokat ütötték ki Hollandia birtoklásából.
A festmény kitűnő állapotban őrződött meg. Vászonra festették, tehát nem okozott problémát a faanyag száradása, a fakereten látható egy kis, termeszek okozta kár, de ez nem probléma, mivel a keret 19. századi, nem eredeti – mondta el Van Haeften a Financial Times-nak.
A képet múlt héten mutatták be a nagyközönségnek Londonban a Fríz Mesterek kiállításon, most pedig Antwerpenbe utazik Christina Currie Bruegel-szakértő laboratóriumába, hogy alapos vizsgálaton essen át.
Képek: a Happy Valley-banda néhány tagja (jobbra az első lord Delamere, a most felfedezett kép, lenn id. Pieter Bruegel festménye
Karosszékben: Van Haeftent a család ügyvédje bízta meg a kép eladásával, így jutott a galéria-tulajdonos szakértő a festmény nyomára, s a vásárral egybekötött kiállításon el is adta 6 millió fontért. A Delamare-család tagjai a két világháború között Kenyában a főként ír és angol arisztokraták által létrehozott Happy Valley-bandában éltek, dekadens és hedonista életmódjukról voltak hírhedtek, amikhez a drog és az orgiák is hozzátartoztak.
Ez is érdekes:
Utolsó kommentek