Köszönöm a támogatást

A blog a Facebookon

Látogatók (2012.05.10-től)

Utolsó kommentek

Korábbi bejegyzések

Feedek

Címkék

afrika (2) agyaghadsereg (2) akkád (2) ale (2) alexandrosz (2) amerika (2) anglikán (2) angolszász (2) angolszászok (2) antecessor (2) antik (2) antropológia (4) apolló (3) aranysisak (2) arcrekonstrukció (3) armada (2) ásatás (2) asszíria (3) athén (2) atomháború (2) australopithecus (3) autizmus (2) aviatika (13) baál (2) babilon (2) babona (3) biblia (4) bizánc (2) bolzano (3) borgia (2) boszorkány (3) britannia (3) bronzkor (4) buddhizmus (2) bulgária (2) búvárrégészet (30) cár (3) carter (2) dánia (2) denisovai (2) desperate dan (2) dionüszosz (2) dornier (2) Down-szindróma (2) drake (3) drakula (3) dundee (3) dzsingisz kán (2) ecsegfalva (2) egyiptom (16) egyiptománia (2) ehnaton (5) első világháború (2) emberré válás (10) enigma (2) erectus (2) érmék (2) evangélium (4) evolúció (4) expedíció (2) expedíciók (3) fáraó (2) felfedezések (18) felfedezők (2) fémkereső (4) filmtörténet (5) firenze (2) fizika (3) flamand (2) floresiensis (3) földművelés (4) forradalom (2) fosztogatás (3) fotótörténet (8) francia forradalom (2) franco (2) franklin expedíció (2) genetika (3) germánok (4) gulag (3) gyeniszovai (3) hadrianus (2) hadtörténelem (3) hadtörténet (2) hajóroncs (4) hajóroncsok (5) hajózás (2) harald (2) harangedényes (2) háromkirályok (2) hasfelmetsző jack (2) heidelbergensis (3) hellénisztikus (2) hellenizmus (5) herculaneum (2) heródes (2) hidegháború (4) himmler (2) hippokrasz (2) hitler (16) hobbit (3) holokauszt (3) homo (12) Homo erectus (2) homo habilis (2) homo sapiens (3) hunyadi (2) húsvét (3) inka (4) irodalom (8) irodalomtörténet (13) jégember (2) jeruzsálem (5) jézus (3) jordánia (3) kalózok (4) kán (2) karácsony (3) katakombák (3) kelta (3) kelták (8) kémek (4) kenya (2) kereszténység (8) keresztesek (3) kína (5) kincsvadász (2) kódfejtés (6) kódok (3) kolumbusz (3) konyha (2) kormeghatározás (2) középkor (70) Közép Amerika (2) kriptográfia (2) kultúra (19) láp (3) leonardo (12) líbia (2) Lineáris A (2) londinium (2) maja (3) maják (4) makedónia (2) marx (2) második világháború (48) matematika (3) mediciek (2) meteorit (3) mezopotámia (4) michelangelo (3) mikulás (2) minósz (2) mitológia (2) mona lisa (2) mongólia (2) műkincs (44) műkincs-fosztogatás (2) műkincspiac (2) műkincsrablás (4) múmia (11) múmiák (9) művelődéstörténet (107) művészet (4) náci (4) nácik (9) nagy sándor (2) Nagy Sándor (2) napóleon (7) nápoly (4) napraforgók (2) neander-völgyi (8) Neander völgyi (2) nefertiti (4) neolitikum (7) neolitikus (5) néprajz (2) népvándorlás (3) nobel (2) nyelvészet (2) nyelvtörténet (5) ókor (98) olaszország (2) olimpia (2) olvadó tehén (2) őskor (31) őstörténet (3) ötzi (3) pamukkale (2) partraszállás (2) pazirik (3) pele (2) peru (2) pestis (4) pompeji (4) ppna (2) prága (2) RAF (2) régészet (4) rembrandt (3) reneszánsz (5) repéstörténet (3) repülés (4) repüléstörténet (9) restaurálás (2) római birodalom (33) római kor (46) roncskutatás (6) roncsok (5) salai (2) sapiens (3) seracini (2) sforza (2) Shakespeare (2) sírrablás (2) skócia (2) sporttörténet (2) Stonehenge (2) szakkara (2) szardínia (2) szarmata (2) szesztilalom (2) sziklarajzok (3) szíria (2) szkíta (2) szkíták (4) szonár (2) táblásjáték (2) talajradar (2) találmányok (2) tengeralattjárók (3) térképek (3) tetoválás (4) theo van gogh (2) titanic (3) tollense (2) torinói lepel (2) törökök (3) törökország (6) török kor (2) törvényszéki (3) tower (2) tőzegláp (2) trákok (3) trepanálás (2) tudomány (10) tudománytörténet (3) tudor (2) Tudorok (2) tudorok (4) tutankhamon (4) tűzhasználat (2) uffizi (3) újkor (3) újvilág (4) unesco (2) vallástörténet (2) vámpírok (2) van gogh (5) vatikán (2) velence (2) vezúv (2) VIII. Henrik (3) viking (2) vikingek (8) világháború (34) világháborúk (5) vincent van gogh (2) viselettörténet (4) wilkinson (3) york (2) zahi hawass (2) zenertörténet (4) zenetörténet (6) Címkefelhő

Bejegyzéseim naptáron

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kiemelik a 2. világháborús Ceruzát

2013.05.05. 18:18 :: Juhari Zsuzsanna

Megkezdték az egyetlen fennmaradt német bombázó, a Repülő Ceruzának hívott Dornier 17 kiemelését. A munkálatok előreláthatólag 345 000 fontba (120 millió forintba) kerülnek.

raf.jpg 

A homokba süllyedt 2. világháborús német bombázó a legmodernebb szonárfelvételeken rajzolódott ki még 2008-ban.

A szakértők nem akartak hinni a szemüknek, mivel a Kent partjainál hátára fordulva fekvő Dornier 17 szinte teljesen ép, még kerekei gumiabroncsai is fel vannak fújva.

Ez az egyetlen példány, ami ebből a típusból megmaradt.

A Repülő Ceruzának hívott gépet 1934-ben tervezték utasszállítónak és csak a 2. világháború kezdetén alakították át bombázóvá. 1940-ben az Angliai csatában bombáztak angol városokat és kikötőket. Összesen 1700 Dorniert vetettek be.

raf2.jpgA most megtalált Repülő Ceruzát 1940. augusztus 26-án lőtték le, a kényszerleszállás során a négyfős legénységéből ketten meghaltak, ketten fogságba estek.

A gép a part mellett apálykor szállt a vízre, a dagály azonban ellepte, s az áramlatok hamarosan vastagon befedték homokkal.

Csakhogy ugyanezek az áramlatok több mint hetven év múltán elhordták a homokot a roncsról és az így szinte már napvilágra került.

Egy halászcsónak hálójába akadt bele, így fedezték fel nemrégiben.

A kiemelés várhatóan három hétig tart, egy ketrecet építenek a roncs köré és azzal próbálják egy platformról egyben kiemelni – mondta el a BBC-nek Peter Dye, a RAF Múzeum igazgatója.

raf3.jpegKépek: BBC

Karosszékben: Miként A Repülő Ceruza még a homokban, a kincsvadászok pedig jönnek című posztban írtam, a mentési munkálatokkal sietni kellett, mert kincsvadászok már a roncs körül keringtek annak ellenére, hogy az angol hatóságok súlyos büntetést helyeztek kilátásba a roncs fosztogatásáért.

titanic-barbie1.jpg  

Ez is érdekes:

Titanománia

47 komment

Címkék: repülés világháború második világháború búvárrégészet aviatika RAF

A bejegyzés trackback címe:

https://juharizsuzsanna.blog.hu/api/trackback/id/tr775282409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.06. 10:02:26

Hihetetlen mi kerül 120 millába egy repülő kidaruzásába???

Csak az, hogy majd állambácsi kifizeti, nem akarom elhinni, hogy reális, tényleges költségei vannak egy ilyen akciónak.

Barahir fia Beren 2013.05.06. 11:35:40

@doggfather: Ha jól emlékszem, Kent Nagy-Britanniában van, nem nálunk, nem biztos, hogy ott is talicskával tolják ki a pénzt a kapun... Amúgy nem értek hozzá, de még reális is lehet - egy vízzel és vizes homokkal elborított gép kiemelése úgy, hogy lehetőleg egyben maradjon, nem egyszerű feladat.

wrstjnethn 2013.05.06. 12:09:19

Ha annak idején apálykor a partra szállt le, miért a víz alól kell kiemelni? Olcsóbb lenne a kiemelés apály idején nem? :)

bioLarzen 2013.05.06. 12:32:51

@doggfather: Nem elképzelhető, hogy azért hihetetlen számodra, mert nem értesz hozzá, tehát fogalmad sem lehet, milyen költségekkel jár egy ilyen manőver?

bio

Anselmo 2013.05.06. 12:33:45

Látom a "náci" szóval hirdetik az indexen. A blog erről nem tehet, de így lehet feltámasztani a múlt árnyait.

bioLarzen 2013.05.06. 12:38:38

@wrstjnethn: sajna nem ilyen egyszerű a dolog. a partvonal nem egy állandó dolog, ami akkor még szárazra került apálykor, az ma már az apály-vízszint alatt van.

Pont nemrég olvastam negy tök érdekes cikket pár olyan angol tengerparti városról, amelyek az évszázadok során egyre beljebb költöztek, mert a közvetlen vízparti részt folyamatosan nyelte el a tenger: ami pár száz éve még a városka központja volt, az ma a tengerben van...

bio

bioLarzen 2013.05.06. 12:41:52

@Anselmo: Sajna az index nem egyszer kimondottan - és vélhetően szándékosan - szemét az "ajánlóval".

bio

Rák Attantam 2013.05.06. 12:48:30

@bioLarzen: Ugyan már! Egy kommentelő mindenhez ért, neki mindenből nagyobb és drágább van, de mindenkinél olcsóbban jutott hozzá, nyilván mert mindent olcsóbban tud megszerezni, kivitelezni, mindenkinél jobb minőségben és sokkal kevesebb idő alatt. Mindenkinél intelligensebb, humorosabb, izmosabb, sármosabb, neki van a legnagyobb farka, a barátnőjének vannak a legnagyobb mellei.
De hogy a témánál maradjunk: ilyen kis repcsiket snecizőbottal, gilisztával szokott fogdosni, ezért érthetetlen számára, mi a fax kerül ebben 120 millióba? Hacsak nem a titánium-arany-gyémánt-grafén ötvözetből, kézzel készült horog a szénszálas, fonott damil végén. Mert hát neki ugye mindenkinél jobb, mindenkinél drágább, mindenk..............

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.05.06. 13:05:11

@Anselmo: Ha német akkor náci, világos nem?

Avatar 2013.05.06. 13:06:36

@Anselmo: Speciel egy 2. világháborús német bombázóra teljesen passzentos a "náci" jelző.

Persze az értelmes emberek megértik, hogy nem a repülőgép volt a náci, hanem aki irányította (vagy aki az irányítót irányította :) ) hiszen a repülőgépeknek nincs világnézetük.

Neked miért fáj, hogy nácinak nevezik?

sanyix 2013.05.06. 13:06:44

lol már egy repülő is lehet náczy? Belépett a pártba is?

Secnir 2013.05.06. 13:12:06

@doggfather:
"Hihetetlen mi kerül 120 millába egy repülő kidaruzásába???"

én nem értek hozzá, konkrétan egyet sem emeltem még ki, de szerintem nagy vonalakban:
-búvárok körbehatárolják, sáncot építenek, hogy az ár-apály ne horjda vissza a homokot
-búvárok letakarítják, kézzel és/vagy szivattyúval
-búvárok rögzítik, fixálják, eldöntik egybe vagy szanaszét vegyék ki
-búvárok megcsinálják a kerete és rögzítik
-@wrstjnethn: "Olcsóbb lenne a kiemelés apály idején nem?" dagály idején odarongyol egy hajó, és elkedi kiemelni, ha jön az apály elhúz, nehogy megfenekeljen, közben búvárok segítenek
-a kiemelt repülőgépet -dagály idején- ráteszik egy másik hajóra
-másik hajó elhajóz, és egy dokkban szárazra teszi

én úgy gondolom, az első 4 művelet olyan 3 hónap. + 1 kotróhajó. plusz anyag.
a kiemelés 2-3 nap lesz, max. és imádkoznak, hogy ne legyen vihar 3 hónapig, mert amit az hord szemetet, az újra betakarja a hajót.

bioLarzen 2013.05.06. 13:26:43

@Avatar: Szerintem inkább attól fél, hogy a szó miatt majd kerekedik itt finom kis náci/fasiszta/komcsi/stb. csörte a szövegértéshez nem értő, de vadul politizáló poltrollok között.

A félelem amúgy sztem nem feltétlen alaptalan - láttam én már nem egy, egyáltalán nem politikai témájú poszt kommentfolyamát pillanatok alatt alpári stílusú és teljesen IQ-tlan anyázásba fulladni így :(

Reméljük, itt nem ez lesz.

bio

Fejesrob 2013.05.06. 13:33:30

@Avatar: Az aki irányította sem biztos, hogy náci volt. Végül is Anglia üzent hadat a németeknek.

daito 2013.05.06. 13:33:42

@doggfather: elsőre lehet tényleg soknak tűnik.
Vegyél figyelembe néhány dolgot.
Kell hozzá egy darus hajó - ami kiemel, 16m mélyről. Személyzettel, természetesen.
Kell hozzá egy uszály - amire emelés után teszik. Természetesen személyzettel.
Kellenek hozzá búvárok, akik megkeresik, lent elmolyolnak a bekötésekkel, kísérik az útja során.
Kellenek hozzá tűzszerészek, egy bombázóról beszélünk, jó eséllyel bombák, lőszerek vannak rajta. Előfordulhat, hogy nyomokban még üzemanyagot is tartalmaz.

A repülőgép felépítéséből (15x15x4m és 6-8000kg, de a súly nagy része középen, nem a szárnyakon) adódóan nem lesz egyszerű és gyors. Egy ilyen munkának biztosan van még eü és biztonsági felügyelete is.

Itt szakemberekről beszélünk, akiknek biztos komoly napidíja lehet.

És vannak még a kiegészítő dolgok: kütyük, szonár, ilyen-olyan gép, amelyek megint nem olcsók.

bioLarzen 2013.05.06. 13:43:24

Úgy látom, a blogmotor benyelte a tengerbe süllyedő településekről szóló cikk linkjét tartalmazó kommentemet - gondolom, a link miatt?

Próbáljuk meg még egyszer:

googlesightseeing.com/2008/04/sea-reclamation/

bio

Mlinarcsik 2013.05.06. 13:46:11

@doggfather: Igen, valoszinuleg igaz van az elottem szoloknak. Itt akar tobb szaz oranyi merult orarol van szo. Es egy kepzett buvar nem a 350 HUF-os oraberert dolgozik Nagy-Britanniaban. Az az igazsag, hogy megsaccolni sem tudom, mennyit kerhet egy professzionalis buvarcsapat orankent. Azt tudom, hogy egy kepzetlen, ketbalkezes, angolul nem beszelo, kulfoldi, gyogyszert a nagy gyogyszerkonyvbol feliro korzeti orvos keres kb 35.000 HUF-ot orankent. Akkor el birod kepzelni, hogy egy profi buvarcsapat akik roncsmentesre specializalodtak, teljes felszerelessel mennyibe kerulhetnek orankent!? :)

bioLarzen 2013.05.06. 13:46:56

No, és tessék, meg is jelent az első poltroll...

bio

Mlinarcsik 2013.05.06. 13:48:22

@bioLarzen: Ugy mint ahogy az enyemet is. De ne aggodj kb 60-70 ev mulva kimossa a blogmotor megint es a felszinre kerul. Akkora mar tortenelmi ereklye lesz a hozzaszolasunk ! :)

BigPi 2013.05.06. 14:06:06

@Avatar: Ez helytelen felfogás. Az bizony egyszerűen egy német repülőgép. A szovjet harcjárműveket sem kommunistázzuk le.
Egy hadseregben szolgáló katonát és annak felszerelését sem illetjük semmiféle ideológiai névvel.
A háborúsodásnak vannak írott és íratlan szabályai ezek közé tartozik ez is.

Reggie 2013.05.06. 14:52:17

@doggfather: Lehet, hogy ott nem havi 47ert dolgoznak.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.05.06. 14:52:45

@Fejesrob:
"Az aki irányította sem biztos, hogy náci volt."

Na ja. De bezzeg amikor egy tanulatlan orosz katona lelő egy civilt a háború után nálunk, azt jogos KOMMUNISTA terrorcselekménynek nevezni, ugye?

Warlimont 2013.05.06. 14:53:05

Amikor a Balatonbol emeltek ki 2-5 meter melysegböl II.vil.haborus repulöket, az is 120 millioba kerult kiemelesenkent??

Warlimont 2013.05.06. 14:53:17

A Balatonbol is 120 milliokert emeltek ki a gepeket?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.05.06. 14:53:34

Max. a személyzet oszthatta a náci eszméket, ha osztotta, de a gép felségjele bizony NÉMET.

Terézágyú 2013.05.06. 15:08:50

Egyszerű ez: a német gépek akkori felségjelzését Hitlerék hozták be?
A II. vh után megváltoztatták? Ha igen, akkor ők maguk is úgy érezték, hogy ezek "náci" felségjelzések...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.05.06. 15:37:22

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):
"Mivel lőtte le? Kommunista felségjelű tankkal? "

Miért engem kérdezel?
Éppen én kérdezem, hogy miért nevezik mostanában KOMMUNISTA terrorcselekménynek azt, amikor egy szovjet katona lelő egy civilt?

aspectratio 2013.05.06. 15:39:44

Csak 120milla...? Ez nálunk minimum 300millió lenne...a fidesz jutalékát is beleszámítva...

David Bowman 2013.05.06. 15:56:44

@bioLarzen: Alexandria is ilyen. Alighanem azért nem találnak sok ókori helyszint, mert rég a tenger alatt van. Mt.St. Michel meg egy erdő közepén egy dombra épült.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.05.06. 17:06:09

@Avatar: miért lenne szükségszerűen náci egy besorozott német pilóta?

Rönkugró 2013.05.06. 17:06:17

Egy ipari buvar arrafele also hangon 1000-1500 fontot keres naponta. Na most lehet szamolni, hogy egy pl. 4 tagu buvarcsapat par heten at mibe kerul. A technikarol es annak kezeloirol meg nem is beszeltunk ugye. Teljesen realis.

bioLarzen 2013.05.06. 17:06:19

Máris látható a kommenteken az index címlapra kerülés "áldásos" hatása...

bio

Avatar 2013.05.06. 19:24:35

@Fejesrob: Ott van zárójelben.

@BigPi: Ha német lehet a repülő, akkor náci is. Nemzeti identitása lehet, ideológiai nem?

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): A "felségjel" szó újdonság a blogketreces ajánlóban...

@enpera: Ha ő nem, akkor a pilóta parancsnoka... lásd zárójel.

bioLarzen 2013.05.06. 19:55:50

@Avatar: Szerintem hagyd... Fejesrob más blogokon kifejtett munkássága ismertében mondom...

bio

bioLarzen 2013.05.06. 19:56:03

@Rönkugró: Ráadásul, gondolom, ilyen lelethez csak régészeti merülési vizsgával rendelkező búvárokat engednek - akik még drágábbak lehetnek...

bio

BigPi 2013.05.06. 20:54:21

@Avatar: Ha, így írod, akkor helyesen írod.: Nemzeti identitása lehet, ideológiai nem.
:)
Egy példával szemléltetném.
A népköztársaság ideje alatt volt honvédségünk és munkás őrségünk is.
Bár előbbiben is sok párt tag volt, de azt ezért nem kommunistázhatod le.
Ellenben a munkásőrséget nyugodtan lekomcsizhatod, mert őnáluk feltétel volt a párthűség.

Ugyan így bármelyik SS tagot, vagy egységet lenácizhatod, de a német hadsereget és annak tagjait nem.

Ha kel idézd fel magadban a katonai alapkiképzés alatt tartott jogi oktatás tananyagát. Biztos neked is elmagyarázták ott, hogy ki tekinthető katonának és annak milyen jogai és kötelezettségei vannak.

Larry Silverstein 2013.05.06. 21:31:44

@bioLarzen: lószart mama. az ilyen 70 éves vasat úgy szedik ki mint kb. egy vécécsészét, pár lánc és felhúzzák, semmi speckó vagy okosság. Ha mégis kettétörik így jártak, nem sok szart ér (csak azért szedik ki mert ilyen típus épp nincs szárazon de a csatornában ezrével vannak repgéproncsok a kutya sem akarja kiemelni őket)

Vannak 2. vh-s technika kiemeléek a jótyúkon nézegessed.

komplikato 2013.05.06. 21:31:50

@Warlimont: Tévedés jogát fenntartva:
A Balaton üledéke elég puha anyag. Egy tengerparti vagy folyó üledéke viszont kavicsos, embertelen munka onnan kiszedni valamit, pláne mert a természet folyton visszaépíti. Balaton ebből a szempontból is szolidabb.
Viszont szerintem egy sima Dunában megfeneklett hajó kiszedése is több millió forint legalább, búvárok nélkül is. Akkor a nagyságrendileg többért melózó brit búvárokkal, meg valami nem túl lepukkant hajó daruval simán lehet ilyen drága.

Pintér Miklós 2013.05.07. 08:22:20

Csak egy aprosag: A Do-17-est nem utas-, hanem postaszallito gepnek terveztek.

Emiatt kapta a repulo ceruza nevet is, mivel a torzs olyan keskeny es szuk volt hogy ceruzara emlekeztetett. (Utas bajosan fert volna bele)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.05.07. 16:49:09

@Hoppácska: Mert a katona képviseli az ideológiát, aminek szellemében cselekszik, nem az eszköz amit használ. Sajnálom, hogy nem látod a különbséget.

Fecooka · http://www.boorze.com/ 2013.05.07. 16:49:31

Azért az sem olyan olcsó. De tök jók ezek a képek!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.08. 14:21:25

hát úgy néz ki, hogy rajtam kívül itt mindenki ért a tengerben elsüllyedt tárgyak kiemeléséhez...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2013.05.09. 16:07:03

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):

Én meg sajnálom, hogy nem olvasol. Erről van szó:
"Hoppácska 2013.05.06. 14:52:45
@Fejesrob:
"Az aki irányította sem biztos, hogy náci volt."

Na ja. De bezzeg amikor egy tanulatlan orosz katona lelő egy civilt a háború után nálunk, azt jogos KOMMUNISTA terrorcselekménynek nevezni, ugye? "

Tehát nem a repülőgépről van szó.

bioLarzen 2013.05.13. 16:45:17

@wrstjnethn: No, itt is egy cikk dunwichről, egy ilyen angol településről, amit a történelem során elöntött a tenger:

index.hu/tudomany/2013/05/13/felterkepeztek_a_brit_atlantisz_utcait/

bio
süti beállítások módosítása