Leonardo Mona Lisájának egykorú másolatát fedezték fel madridi restaurátorok a Pradóban. Valószínűnek látszik, a festményt Leonardo kedvenc tanítvány készítette.
A másolat eddig sem volt ismeretlen a szakértők előtt, de úgy vélték, hogy a 16-17. században készülhetett. Az Arts Newspaper beszámolója szerint a kép restaurálása során derült ki, hogy egykorú az eredeti Mona Lisával. A 18. században - nem tudni, mi okból - vastagon bekenték lakkal, ami idővel feketévé sötétült elfedve a részleteket. A restaurátorok munkája nyomán fokozatosan fedezték fel, milyen részletességgel és milyen élénk színekkel festették meg a toszkán tájat, de magát a bájos Mona Lisát is, ajkán a különös mosollyal. A Louvre-ban lévő eredetin is besötétedett már a lakk, ezért Mona Lisa szinte középkorúnak látszik a képen, a másolaton azonban egy 20-as éveiben járó, pajzán tekintetű, viruló nő látható. Ráadásul a madridi másolat több olyan részletet is felfed, ami Leonardo művén nem látható.
A megfeketedett lakkréteg 90%-át eltávolították a restaurátorok, csak egy kis részt hagytak meg belőle a jobb felső sarokban. Az igazi nagy meglepetést azonban az okozta, amikor egybevetették a Prado festményéről készült infravörös reflektográfiás (az infravörös fényben való fényképezés továbbfejlesztett változata az infravörös reflektográfia-eljárás, amely kimutatja a lakkréteg alatti átfestéseket, retusokat stb.) képet az eredetiről 2004-ben készült infravörös reflektográfiás képpel. Kiderült, hogy a madridi másolat alatt lévő kép hasonló az eredeti Mona Lisa még befejezetlen verziójához. Ez arra utal, hogy a két kép egy időben egymás mellett készült lépésről lépésre haladva a befejezésig. Nem kizárt, hogy a tanítvány jelen volt az eredeti kép festésekor. Bruno Mottin, francia vezető restaurátor nevet is említ, szerinte Leonardo két kedvenc tanítványának, Andrea Salainak, aki feltehetően Leonardo szerelme is volt, vagy Francesco Melzinek az alkotása.
Miguel Falomir, a Prado kurátora elmondta, az 1666-os leltárban már szerepel a festmény, de nem tudni, honnan került a spanyol királyi gyűjteménybe.
Képek: Leonardo és a másolat (fenn), a másolat a restaurálás előtt (középen), az eredeti infravörös képe. Forrás: EFE és C2RMF / E. Lambert
Karosszékben: A festmény értékét növeli, hogy a Louvre-ban lógó eredetire annyira vigyáznak, hogy nem utaztatják szinte soha, így a másolatokkal kell beérniük azoknak, akik nem jutnak el Párizsba, nem mindegy azonban, hogy milyen másolatokkal.
Ez is érdekes:
Tell Qaramel az építészet kezdete
chipanddale74 Erre gondolsz? Szerintem élvezhetetlen a Louvre-ban
Utolsó kommentek