Köszönöm a támogatást

A blog a Facebookon

Látogatók (2012.05.10-től)

Utolsó kommentek

Korábbi bejegyzések

Feedek

Címkék

afrika (2) agyaghadsereg (2) akkád (2) ale (2) alexandrosz (2) amerika (2) anglikán (2) angolszász (2) angolszászok (2) antecessor (2) antik (2) antropológia (4) apolló (3) aranysisak (2) arcrekonstrukció (3) armada (2) ásatás (2) asszíria (3) athén (2) atomháború (2) australopithecus (3) autizmus (2) aviatika (13) baál (2) babilon (2) babona (3) biblia (4) bizánc (2) bolzano (3) borgia (2) boszorkány (3) britannia (3) bronzkor (4) buddhizmus (2) bulgária (2) búvárrégészet (30) cár (3) carter (2) dánia (2) denisovai (2) desperate dan (2) dionüszosz (2) dornier (2) Down-szindróma (2) drake (3) drakula (3) dundee (3) dzsingisz kán (2) ecsegfalva (2) egyiptom (16) egyiptománia (2) ehnaton (5) első világháború (2) emberré válás (10) enigma (2) erectus (2) érmék (2) evangélium (4) evolúció (4) expedíció (2) expedíciók (3) fáraó (2) felfedezések (18) felfedezők (2) fémkereső (4) filmtörténet (5) firenze (2) fizika (3) flamand (2) floresiensis (3) földművelés (4) forradalom (2) fosztogatás (3) fotótörténet (8) francia forradalom (2) franco (2) franklin expedíció (2) genetika (3) germánok (4) gulag (3) gyeniszovai (3) hadrianus (2) hadtörténelem (3) hadtörténet (2) hajóroncs (4) hajóroncsok (5) hajózás (2) harald (2) harangedényes (2) háromkirályok (2) hasfelmetsző jack (2) heidelbergensis (3) hellénisztikus (2) hellenizmus (5) herculaneum (2) heródes (2) hidegháború (4) himmler (2) hippokrasz (2) hitler (16) hobbit (3) holokauszt (3) homo (12) Homo erectus (2) homo habilis (2) homo sapiens (3) hunyadi (2) húsvét (3) inka (4) irodalom (8) irodalomtörténet (13) jégember (2) jeruzsálem (5) jézus (3) jordánia (3) kalózok (4) kán (2) karácsony (3) katakombák (3) kelta (3) kelták (8) kémek (4) kenya (2) kereszténység (8) keresztesek (3) kína (5) kincsvadász (2) kódfejtés (6) kódok (3) kolumbusz (3) konyha (2) kormeghatározás (2) középkor (70) Közép Amerika (2) kriptográfia (2) kultúra (19) láp (3) leonardo (12) líbia (2) Lineáris A (2) londinium (2) maja (3) maják (4) makedónia (2) marx (2) második világháború (48) matematika (3) mediciek (2) meteorit (3) mezopotámia (4) michelangelo (3) mikulás (2) minósz (2) mitológia (2) mona lisa (2) mongólia (2) műkincs (44) műkincs-fosztogatás (2) műkincspiac (2) műkincsrablás (4) múmia (11) múmiák (9) művelődéstörténet (107) művészet (4) náci (4) nácik (9) nagy sándor (2) Nagy Sándor (2) napóleon (7) nápoly (4) napraforgók (2) neander-völgyi (8) Neander völgyi (2) nefertiti (4) neolitikum (7) neolitikus (5) néprajz (2) népvándorlás (3) nobel (2) nyelvészet (2) nyelvtörténet (5) ókor (98) olaszország (2) olimpia (2) olvadó tehén (2) őskor (31) őstörténet (3) ötzi (3) pamukkale (2) partraszállás (2) pazirik (3) pele (2) peru (2) pestis (4) pompeji (4) ppna (2) prága (2) RAF (2) régészet (4) rembrandt (3) reneszánsz (5) repéstörténet (3) repülés (4) repüléstörténet (9) restaurálás (2) római birodalom (33) római kor (46) roncskutatás (6) roncsok (5) salai (2) sapiens (3) seracini (2) sforza (2) Shakespeare (2) sírrablás (2) skócia (2) sporttörténet (2) Stonehenge (2) szakkara (2) szardínia (2) szarmata (2) szesztilalom (2) sziklarajzok (3) szíria (2) szkíta (2) szkíták (4) szonár (2) táblásjáték (2) talajradar (2) találmányok (2) tengeralattjárók (3) térképek (3) tetoválás (4) theo van gogh (2) titanic (3) tollense (2) torinói lepel (2) törökök (3) törökország (6) török kor (2) törvényszéki (3) tower (2) tőzegláp (2) trákok (3) trepanálás (2) tudomány (10) tudománytörténet (3) tudor (2) Tudorok (2) tudorok (4) tutankhamon (4) tűzhasználat (2) uffizi (3) újkor (3) újvilág (4) unesco (2) vallástörténet (2) vámpírok (2) van gogh (5) vatikán (2) velence (2) vezúv (2) VIII. Henrik (3) viking (2) vikingek (8) világháború (34) világháborúk (5) vincent van gogh (2) viselettörténet (4) wilkinson (3) york (2) zahi hawass (2) zenertörténet (4) zenetörténet (6) Címkefelhő

Bejegyzéseim naptáron

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kódok: Fülöpét most törték fel, jöhet a Kryptos

2011.10.27. 21:36 :: Juhari Zsuzsanna

Blablának látszott az egész. És most, több száz évvel keletkezése után, a 75 000 karakter értelmes szöveggé állt össze.

Az úgynevezett Copiale Titkosírás 105 megsárgult lapjára nagyon gondosan absztrakt szimbólumokkal és latin, valamint görög betűkkel rejtjeles szöveget írtak - a programozóknak 250 év után most sikerült feltörni a kódot.
A Copiale Titkosírás, amelyet aranyozott zöld brokátpapírba kötöttek, egy 18. századi németországi titkos társaság rituális és politikai jellegű szövegét tartalmazza. A rituálék leírásából például kiderült, hogy a társaság vonzódott a 18. századi szemorvosláshoz, sőt szemsebészethez, noha a tagjai között nem voltak szemorvosok. Tanulmányozták viszont az eszmék és a titkos társaságok történetét – mondta el Kevin Knight, a Dél-Kalifornia Egyetem Viterbi Mérnökiskola munkatársa, annak a nemzetközi kódfejtő csapatnak a tagja, amelynek végre sikerült feltörni a több száz éves kódot.
"A történészek azt gyanítják, hogy a titkos társaságoknak a 18. században valamilyen szerepe volt a korabeli forradalmakban, de mivel érthető okokból a társaságok tagjai kódolt üzenetekben érintkeztek egymással, ezt eddig nem sikerült feltárni" – mondta el Knight.
A szöveget a hidegháború után találták meg a kelet-berlini akadémián, és most egy magángyűjtemény darabja. Knight és kódtörő társai, Megyesi Beáta és Christiane Schaefer, a svédországi Uppsala Egyetem munkatársai, előbb digitalizálták a szöveget, majd Knight írt egy programot bizonyos szimbólumok és más minták együttes előfordulásának szűrésére. De még azt sem tudták, hogy egyáltalán milyen nyelven íródott a szöveg. Végigpróbáltak 80 nyelvet, mire rájöttek, hogy a latin és görög betűk zérók, nem jelentenek semmit, csak megtévesztésül szerepelnek a szövegben. Kizárólag az absztrakt szimbólumoknak van értelmük. Kiindulópontjuk az volt, hogy az azonos vagy hasonló alakú szimbólumoknak azonos betűt vagy betűcsoportot kell jelenteniük. Az első értelmes szavak német nyelven jelentek meg: a „Beavatás szertartásai” és „Titkos rész”.
Az egyetlen kulcsot a szöveghez a 'Phillipp 1866' és Copiales 3' szavak jelentették, mert ezeket nem rejtjelezték. Levéltári adatokból ugyanakkor kitűnik, hogy a kódolt iromány valamikor 1760 és 1780 között keletkezett. Philipp talán 3 Copiales, Másolat egyik példányának tulajdonosa volt 1866-ban.
A megfejtésről részleteket itt olvashatsz.
Karosszékben: Knight most megpróbálja megfejteni többek között a "Kryptos"-t, a CIA központjában álló gránitszoborra vésett titkos üzenetet, valamint a nevezetes Voynich kéziratot. Ez utóbbiról érdekes hírek érkeztek nemrégiben, amiről majd írok. A képen a Kryptos.

 

 

Ez is érdekes:

Matematikai jelek a vádiban?
 

 

75 komment

Címkék: kódok kódfejtés

A bejegyzés trackback címe:

https://juharizsuzsanna.blog.hu/api/trackback/id/tr213334992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapogatott Kukorica 2011.10.28. 00:07:42

Valahol olvastam errol par napja, es mar akkor is hihetetlennek tunt az egesz. Marmint az a resze, hogy csak a szimbolumokra koncentraljanak, teljesen trivialisnak tunik. Ehelyett 80 nyelvet vegigprobalnak sikertelenul, mire valakinek az eszebe jut, hogy megnezhetnek esetleg a szimbolumokat is :D
Nem olvastam el teljesen a reszleteket, de ez jott le az egeszbol, s kicsit hihetetlennek tunik. De jo, hogy vegre megoldottak ezt is :)

XtraP 2011.10.28. 01:36:12

@Tapogatott Kukorica:
"hogy csak a szimbolumokra koncentraljanak, teljesen trivialisnak tunik"
Miért tűnne annak? Betűket olvasni nem szokatlan dolog.

"80 nyelvet vegigprobalnak sikertelenul, mire valakinek az eszebe jut, hogy megnezhetnek esetleg a szimbolumokat is"
Nem. A _csak_ a szimbólumokra koncentrálás helyett pontosan hogy megnézték a szimbólumokat _is_ - és a szimbólumok jelentésének megfejtéséhez is ki kellett indulni valamilyen nyelv feltételezéséből.

na__most__akkor 2011.10.28. 07:32:23

Gyengébbek kedvéért: nyelvek? szimbólumok?

Javaslom, talán előtte célszerű lenne utánanézni a magyar nyelvben használatos ékezeteknek. Az is egy nagyon érdekes és tanulságos terület.
Lenne...

"tunt az egesz", "reszleteket", "megnezhetnek"

oOMoHiOo (törölt) 2011.10.28. 08:01:35

@na__most__akkor: Gratulálok. Rámutattál, hogy van aki nem magyar billentyűzetet használ.

Ezen lovagolni már évek óta a trollkodás legaljának minősül netszerte.

iSten 2011.10.28. 08:35:32

Nekem az a különös, hogy ha valóban ez a megoldókulcs, akkor ezután a teljes szöveg dekódolása egy gombnyomással megvan. Vajon miért nem publikálták még?

na__most__akkor 2011.10.28. 08:43:32

@oOMoHiOo: A billentyűzet kijelölésének az egészhez semmi köze. A világ bármely pontján lehet magyarul írni, ha valaki azt akarja, mert éppen NEM SZARJA LE a magyarságát.

Úgy esett, hogy a 19 (tizenkilenc) unokánk közül három Hollandiában él. Mindegyik magyar. A gépeiken (most éppen három, vagy négy van, nem tudom) lehet választani ANGOL, HOLLAND és MAGYAR kiosztás közül. A 9 éves is tudja, kinek melyikkel írjon.

Te, kedves oOMoHiOo, (szép magyar név, bár egy kicsit furcsa), milyen billentyűzetet állítottál be a gépeden? Van másik? Mondjuk magyar?

____________________________
Az összes seggfej, aki határainkon belül vagy kívül nem képes magyarul írni EGY MAGYAR BLOGON, le van szarva.
Ha nekem egy MAGYAR blogom lenne, kimoderálnám az összes nemmagyar seggfej faszt.

na__most__akkor 2011.10.28. 08:50:33

Ja, és én is gratulálok.

na__most__akkor 2011.10.28. 09:08:28

Egy kicsi magyarázat, ha valaki nem érti...

1.
A gépen magyar billentyűzet van, a rendszert angolra állítottam:
A billentyű, amelyikre az van írva, hogy "É", a pontosvesszőt adja. ;;;;;;;; EZT. Látod?

2. A gépen magyar billentyűzet van, a rendszert magyarra állítottam:
A billentyű, amelyikre az van írva, hogy "É", az É betűt adja. Ezt: ÉÉÉÉÉ
Látod?

3. A gépen angol billentyűzet van, a rendszert angolra állítottam:
A billentyű, amelyikre az van írva, hogy ";", a ";" karaktert adja. Ezt: ;;;;;
Látod? Pontosvessző.

____________________________
Következtetés:
A világ bármely pontján, egy magyar tud magyarul írni.
Egy seggfej csak vinnyogni tud, meg letrollozni másokat.

Elnézést kérek, ha esetleg goromba voltam valakihez, aki egyébként megérdemelte.

na__most__akkor 2011.10.28. 09:12:42

Csak mert kódról meg ilyesmiről volt szó.

A hazáról, nemzetről, magyarságról szóló blogokon még jobban fáj az ékezetnélküliség.
Sajnos ott is van, aki nekiáll védeni vagy megmagyarázni a saját hülyeségét.

Lajosnak lett egy karfiolja 2011.10.28. 09:14:58

@iSten: A fordítás a cikkben található link alatt elérhető, legalábbis nekem ez annak tűnik:
stp.lingfil.uu.se/~bea/copiale/copiale-translation.pdf

:)

is 2011.10.28. 09:18:28

@na__most__akkor: majdnem igazad van. te még céges gépet, amin angol a billentyűzet ÉS a felhasználó nem állíthatja át a kiosztást, merthogy nincs rendszergazdai jogosultsága, amivel felrakhatná a másik nyelvű kiosztást, valószínűleg nem láttál.

sose hidd, hogy minden tudás birtokában vagy.

Fényezett Rézlábos 2011.10.28. 09:26:29

@na__most__akkor: MoHi a neve, buta troll, a többi csak "szimbólum" :)))

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 09:29:10

@is:
Ad 1: Munkaidőben dolgozni illik, nem blogokat olvasgatni. Az ilyen semmirekellő emberek miatt kell az egyik embernek megdöglenie napi 5 rókáért, míg a másik valami szaros kis okj-s menedzseri fospisztollyal 160-at keres egy multinál. És itt veri magát ékezet nélkül, az értelem nélküli szövegét.

Ad 2.: Éjfélkor történt az ominózus hozzászólás. Akkor vagy nagyon messze dolgozik (legalább a tengerentúlon), vagy már otthon volt, és nem a céges gépen írta a hozzászólását.

Konklúzió: Senki sem tudhat semmit, de egy kis nyomozással szűkíthető a lehetőségek száma.

Látod te sem vagy a mindentudás birtokában, mint ahogy senki sem ezen a fosplanétán

na__most__akkor 2011.10.28. 09:33:00

@is: Még egy, aki védi a hülyeséget.

Öt évig dolgoztam a Siemensnél, amelyik egy CÉG volt. Egy szép, nagy multi, ha valaki nem tudná.
És ha valami hiányzott, szóltunk a HELPDESKnek (rendszergazda jogosultságú kollégáknak) és megcsinálták, amit kellett.
A Siemens munkanyelve az angol volt. Folyamatosan együttműködtünk bécsi és müncheni kollégákkal. Magyar üzletfeleink voltak.
EN, DE, HU. Működött...

Volt egy kolléga, aki görögül írt, egy másik meg héberül. Merthogy multi...

phaidros 2011.10.28. 09:33:40

@grufftipunk: mondjuk egyébként is pont az, aki azt hiszi magáról, hogy minden tudás birtokában van. :)

Ettől függetlenül szarok az összes nyelvtannácira, ékezetnácira, egyéb nácira. Gondolom, legalább annyira érdekel téged és a másik hülyét, hogy mire szarok, mint engem, hogy ti mire szartok. :)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2011.10.28. 09:43:03

nem szeretnék magyar lenni, ha ilyen emberek is azok...

és az is utálom, ha kényszerítenek (bármilyen eszközzel, akár verbálisan, akár írásban) arra hogy magyar létemre magyar legyek.

szabad magyar akarok lenni, aki azt csinál amit akar, úgy ahogy nekem jó. ne más döntse el hogy miképpen kell viselkednie, beszélnie, cselekednie, milyen billentyűzettel és hogyan kell gépelnie egy magyarnak.

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 09:53:20

@phaidros:
Engem érdekel a másik hozzászólása. De ha csak azért szól hozzá, hogy üres BLA-BLA legyen belőle, egy kis rejtett utalással, hogy ő aztán olyan fontos ember, hogy ékezetek nélkül ír egy magyar blogon, az eléggé átlátszó, és szánalmas is egyben.

A legelső esemeseim is normálisan íródtak, mindenféle rövidítés, és ékezetnélküliség nélkül.

Van egy szép magyar nyelvünk, ami az egyik legkifejezőbb az egész világon. Aki arra nem veszi a fáradtságot, hogy normálisan megszövegezze saját magát, attól én sokat nem várok.

Angol blogon angolul írok, a tudásomnak megfelelően, odafigyelve az angol nyelvhelyességre, és nyelvtanra. Ez a legkevesebb, hogy megtisztelem azt, akit (és legfőképpen magamat).

Ez nem nyelvtan-náciság. Nem a nüansznyi stilisztikai hibákról hápogok, vagy arról, hogy kimaradt egy betű, vagy éppen rövid ű került a levesbe.
Hanem a trehányságról, a hozzászóló személyéről, ami beleég az igénytelenül összetákolt szövegén keresztül az olvasó lelki szemeibe.

phaidros 2011.10.28. 09:58:21

@grufftipunk: a nyelvtani hibák engem zavarnak, mert úgy nehéz komolyan venni a véleményét az illetőnek, ha egyébként nem ismerem. De ugye ez nem az én bajom, hanem az övé.

De az ékezet nélküliség technikai kérdés, az olvashatóságot nem befolyásolja - és szerintem a legtöbbünknek fájdalmat sem okoz. Én pl. ha telefonról válaszolok, akkor eszembe sincs az ékezetekkel is szarakodni.

Mondom, ez egy vélemény, de aki a téma, a tartalom helyett ezen pattog, azt a neten nyelvtannácinak hívják. A nyelvtannáci nyilván nem hívja magát annak, ő csak igényes.

phaidros 2011.10.28. 10:01:58

@Hurrá Torpedó: de miért ne döntse el magában, hogy te hogy írjál? Van valami jelentősége a számodra, hogy mit mond, minek tart, stb?

Egyébként pedig, a helyzet az, hogy az illető, aki ékezet nélkül reagált, a témához szólt hozzá, a nyelvtannácik és mi meg offtopicolunk. Úgyhogy javaslom húzzunk innen a francba, ha nem tudunk magához a témához értelmesen hozzászólni, beleérte az ezt elkezdő nagycsaládos nyelvtannáci idióta urat. Köszöntem.

na__most__akkor 2011.10.28. 10:02:11

@Hurrá Torpedó:
Örülök, hogy szabadon, önként, kényszerítés nélkül magyarul írsz.

Szerencsére a legtöbb magyar ilyen.
Szabadon, önként, kényszerítés nélkül magyarok. Szóban, írásban és gondolkodásban.

____________________________
Emlékszem, az általános iskola első osztályában senki sem kényszerített arra, hogy magyarul írjak. Egyszerűen egyest kapott, aki nem úgy írt. Pont.

Örülök, hogy így volt.

Hogy holnap hogy lesz, nem lehet tudni.

phaidros 2011.10.28. 10:02:55

@na__most__akkor: nem bírod befejezni az offtopicolást ugye?

na__most__akkor 2011.10.28. 10:06:15

@grufftipunk: Köszönöm.

@phaidros:
"az ékezet nélküliség technikai kérdés, az olvashatóságot nem befolyásolja"
Akkor Te nem tudsz IGAZÁN olvasni...
De mondjad csak... Amíg ékezetet használsz, végigolvasom...

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 10:07:03

@phaidros:
Azért nem hiszem, hogy mindenkivel szemben meg tudnád engedni az ékezet nélküli, rövidített sms-t (főnök, új ügyfél, öregúr, aki még mindig papírra ír akár).

Vannak olyan emberek a közösségi hálódon belül, akikkel ezt megteheted, és ők is veled.
De azért, ahogy elnézem a világot, nem ez a fajta nyelvi pongyolaság a mérvadó a mindennapokban :)

na__most__akkor 2011.10.28. 10:08:11

@phaidros: "nem bírod befejezni az offtopicolást ugye?"

Kódokról meg kódfejtésről van szó, vagy nem?
De mondjad csak... Amíg ékezetet használsz, végigolvasom...

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 10:10:29

@na__most__akkor:
Szívesen.
Pont ezt akartam írni én is :)
Hogy egy kódfejtésről szóló témán belül azért mi még a kategórián belül mozgunk :)

phaidros 2011.10.28. 10:12:47

@na__most__akkor: "Akkor Te nem tudsz IGAZÁN olvasni..."

Aha persze.

@grufftipunk: hát eddig senki sem reklamált, csak a nyelvtannácik. Ők meg nem számítanak. :)

Autszajder 2011.10.28. 10:13:28

Off:

Kivancsian varom a Voynich manuscript hireket.
... bar ahogy elnezem ezzel egyedul vagyok.

On:

Kíváncsian várom a Voynich manuscript híreket.
... bár ahogy elnézem ezzel egyedül vagyok.

Remélem így nem lehet belekötni. :)
... óbazmeg, a végén csak elrontottam, a szmájli nem is magyarul van. Most hogy fogják az ősmagyarok elolvasni?

phaidros 2011.10.28. 10:13:54

@grufftipunk: az offtopic azt jelenti, hogy a blogposzt témájától térsz el, nem azt, hogy a blog általános témájába valamilyen módon bele tudod erőszakolni (nem tudod egyébként).

na__most__akkor 2011.10.28. 10:14:01

@grufftipunk:
"ahogy elnézem a világot, nem ez a fajta nyelvi pongyolaság a mérvadó a mindennapokban :) "
Hát igen...

Hálaistennek így van, hogy egy kis világnézeti keverést is elkezdjek - csak úgy témán kívül (nemmagyar szóval offtopic).

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 10:17:00

@Autszajder:
A szmájli milyen nyelven van szerinted?

Tényleg elrontottad, de nem a szmájlival :)

phaidros 2011.10.28. 10:17:18

@Autszajder: óbazmeg -> ó, bassza meg! Adjál már magadra!

phaidros 2011.10.28. 10:18:31

@grufftipunk: a szmájli jövevényszó, mint szavaink nagy része. Unokáink majd nem fogják érteni mi a gondod vele.

Autszajder 2011.10.28. 10:21:47

Megvan:
¦>
(gy.k.: ez szmájli rovásírással)

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 10:21:58

@phaidros:
Így van, én is erre akartam kilyukadni.

A :) jel globális, és hogy honnan jött, azt szerintem nem is nagyon tudjuk már kitalálni.

Mármint, hogy milyen nemzetiségű ember kezdte legelőször használni, hogy aztán elterjedjen az egész világon..

Autszajder 2011.10.28. 10:22:56

@grufftipunk: ... hát a magyar helyesírási szótárban biztosan nincs benne ...

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 10:23:16

@Autszajder:
Jópofa, de ez inkább egy szkíta gólyára hasonlít!

phaidros 2011.10.28. 10:25:09

@grufftipunk: annyira nem ismeretlen, láttam valahol, megkeresem:

1982-ben Scott E. Fahlman, a Carnegie Mellon Egyetem professzora volt az első, aki a kettőspont, a kötőjel és a zárójel segítségével a világon először horizontális vigyorgó fejet írt egy levélben. Először főként komolytalan dolgok jelölésére alkalmazta, ami eleinte csak a számítástechnikához értő személyek körében, majd az egész világon elterjedt.[1]

Természetesen Wikipédiából. :)

fingerbangs 2011.10.28. 10:26:00

@na__most__akkor: pusztulj már innen, ostoba vagy

phaidros 2011.10.28. 10:26:35

@grufftipunk: szimbolikus, érted. A gólya vidám állat.

St Hieronymus 2011.10.28. 10:30:09

@organikusviselet: egyet ertek! Jo látni hogy valakit a cikk is erdekel!
Meg kódolós cikkeket! Aki egyetért, jelezzen!

Offtopic: szerintem a mai világban ekezeteket könyörögni egy blogon: nem menő. Ha el tudtad olvasni, és érted amit irtam akkor elérte a célját. Ha minőségre vágysz, azt ne a blog kommentekben keresd, különben rendkívül frusztrált leszel... Azt hiszem ezt a részét fent sikerult demonstrálni. Csak egy jó tanács semmi több ;)

Mezőbándi 2011.10.28. 10:37:35

Nem eertem mieert nem tudnak az emberek eekezetekkel irni. Egyaaltalaan nem neheez beaalliitani a billentyuezeten.

AttilaBeregi 2011.10.28. 11:07:04

komolyan mondom, az ilyen na_most_akkor típusú idióták miatt szeretek blogokat olvasni, tök jól elszórakozom :)

A topichoz: azt tudja valaki, hogy a digitalizálást hogy oldják meg ilyenkor? Mármint eléggé összefolynak a betűk, létezik olyan program, ami pontosan felismeri mindet (lásd captcha-k a neten)?
Vagy külön a szimbólumokat létrehozzák, és begépelik?

kitiltott kennimekkormikk 2011.10.28. 11:07:22

Hulyesegen vitatkoztok, basszatok meg ... ööö akarom mondani basszátok meg :)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.10.28. 11:08:35

A cikk érdekes, külön kösz a belinkelt fordítást @Lajosnak lett egy karfiolja: -nak.

A helyesírásról: aki vesszőt nem tud kirakni, az nem ismeri a helyesírást. Aki ékezetek nélkül ír, az külföldi billentyűt használ, amit sokszor NEM LEHET átállítani, néha pedig aránytalan nehézséggel jár - ahogy @phaidros: is mondja, ettől még tökéletesen olvasható marad a szöveg. Aki ezen kötekszik, az egy balfasz troll, különösen @na__most__akkor: , aki mást sem tud a neten. Minden hozzászólása ebből áll.

phaidros 2011.10.28. 11:14:32

@PantalaNagaPampa: igazából ez csak algoritmus és számítási teljesítmény kérdése, ráadásul véges a jelkészlet, ezért az ember akár segíthetett is a gépnek a betűnkénti felolvasásnál - vagy nem is kellett OCR (karakterfelismerés), hanem valaki bevitte kézzel - nem is a szimbólumot, hanem az ahhoz rendelt azonosítót.

Maga az információfeldolgozási folyamat független a jeltől, a gép már csak azonosítókkal dolgozott (egy jel kódja 1, a másiké 2 és így tovább), és csak az azonosítók sorrendje, csoportja számított.

Mezőbándi 2011.10.28. 11:37:35

(Azért minden apróság számít: nem mindegy, hogy szárnyalás vagy szarnyalás. Amúgy ez nem teljesen off, hiszen itt is az írott szöveg dekódolásáról van szó...)

St Hieronymus 2011.10.28. 11:39:16

@peetmaster: A link a cikkben is benne volt, Lajos csak felhívta erre a figyelmet ;)

ds3 2011.10.28. 12:04:16

Ha már kódolásnál és ékezeteknél tartunk, az is előfordulhat, hogy valaki olyan gépet használ, ami egyáltalán nem támogatja a magyar karaktereket. Persze manapság ez már nem túl valószínű.
Viszont másfél évnyi hollandiai tartózkodásom során egyszer sem láttam holland billentyűzetet vagy olyan bennszülöttet, aki holland kiosztást használ.

Kivancsi 2011.10.28. 12:33:47

jo lenne ha a posthoz szolnanak hozza az emberek nem pedig egymast baszogatnak :):)

amugy meg..
helyesirni nem tudok, ekezetem nincs es meg okj-s papirom sincs de azert bekaphatjatok amit szarok ratok...

amugy erdekes/tanulsagos post volt :):)

reccs 2011.10.28. 12:34:25

@na__most__akkor:

Tudod, amikor még számított a netikett, azaz a net illemtankönyve, akkor azt, amit művelsz, úgy hívták, hogy topikrombolás. Jóval nagyobb bunkóság, mint ékezetek nélkül írni, ráadásul te sokszoros visszaeső vagy.

huta9020 2011.10.28. 12:36:19

Az eredeti témához: én szkeptikus vagyok. A hírekből nekem az jött le, hogy rengeteg előfeltevést felhasználtak, ami vezethetett ahhoz, hogy függetlenül a valódi tartalomtól azt olvastak ki belőle, amit az előfeltevések alapján leginkább várni lehetett. Kb. mint ahogy az ember is képes szinte mindenben arcot felismerni.

Csak akkor fogadnám el a megfejtést, ha lenne egy másik hasonló kódolásssal írt dokumentum, amit szintén dekódolni lehetne a módszerrel - minden további módosítás nélkül! Vagy esetleg ha lenne számos külső támogató bizonyíték, pl. név szerint hivatkozott korabeli, valóban létezett személyek, települések, épületek, stb.

Így ez csak humbug. Én is publikálhatnák egy megoldást, ami szerint egy titkos társaság rituáléját írja le (mi a franc lenne más, birkapörkölt receptek?), amely nagy befolyással rendelkezett a korában (naná, különben jelentéktelen lenne a felfedezésem), akik alsógatyafoltozáshoz vonzódtak eddig még tisztázatlan okokból. Azt mondván, hogy egy nagyon bonyolult önfejlesztő számítógépes algoritmus szolgáltatta. Cáfoljátok meg, ha tudjátok.

Juhari Zsuzsanna 2011.10.28. 12:45:18

@St Hieronymus: Kösz. Úgy látszik, az alálinkelés nem tűnt fel

Juhari Zsuzsanna 2011.10.28. 12:48:59

@huta9020: Zodiac Killer például saját gyilkosságairól üzent a sajtónak rejtjelezve - a mai napig nem fejtették meg.

KenSentMe 2011.10.28. 13:07:58

@huta9020: Nem értem, miért kell neked még egy dokumentum. Eleve, ez a dokumentum sem rövid, 75 000 karakter hosszú. Most ha a "bármibe tudok arcot látni" elvet alkalmazzuk, akkor mi garantálná, hogy az első oldalba látott arc működik az utolsón is? Nem néhány bit információról van szó, mint egy arc esetén (két szem, orr, száj..) Az azért egyfajta garancia, ha az utolsó oldalon is értelmes német szavak jönnek ki.. ez az arclátás ez működhet kicsiben, 30 karakterre, de amikor karakterek tízezrei jönnek rendre pontosan, a német nyelvtan szabályai szerint, ott azért már érez valami bizonyítékféleséget az ember...

Nekem a 80 nyelv végigpróbálgatása is hitelesíti a sztorit - ha tényleg olyan általános belelátás volna az egész, akkor bármelyik nyelvvel működött volna, felesleges lett volna a sok pepecselés.

flamer 2011.10.28. 13:18:16

@huta9020: Mondjuk olvasd el a linkelt oldalon a pdf-t, az elég cáfolat.
Mondjuk már alapból az, hogy egy sima behelyettesítéses titkosításról van szó, ott pedig túl sok tere nincs a belelátásnak, főleg ekkora szövegnél.

oOMoHiOo (törölt) 2011.10.28. 15:06:12

@na__most__akkor: Hűha... most már a nickem is probléma?
Tessék mondani, hol lehet anyakönyveztetni szép madzsaros nickneveket? Akarom mondani: internetes becenevet?

Részemről OFF vége. Eddig is túl sok karaktert pazaroltam egy arra méltatlanra.

A blog tulajdonosától pedig elnézést, amiért nem siklottam el szó nélkül az ékezeteken való trollkodás felett.

Juhari Zsuzsanna 2011.10.28. 15:09:46

@oOMoHiOo: csak nyugodtan, nagyon tanulságos volt (és jól szórakoztam)

oOMoHiOo (törölt) 2011.10.28. 15:21:05

@huta9020: ok, viszont miből gondolod, hogy egy téves fordítás is értelmes szöveget ad eredményképpen? Amennyiben lefordítasz egy összefüggő szöveget és egy értelmezhető szöveg az eredmény (tehát nem Republic dalszöveg... bocsánat Cipőtől, de a "repül a bálna, az a parancs, érik a narancs"...), akkor - szerintem - feltételezhető, hogy helyes volt a dekódolás. Ha nem, akkor az azt feltételezi, hogy kettősen van - minimum - kódolva az eredeti szöveg, amire persze volt már példa. No és innentől kezdve jön a csavar, hogy mikor lehetsz biztos abban: az eredmény már a végleges, az eredeti szöveg.

oOMoHiOo (törölt) 2011.10.28. 15:22:01

@Juhari Zsuzsanna: :) Én is, de nem minden blogíró tolerálja az offtopicot (amit meg tudok érteni).

Tapogatott Kukorica 2011.10.28. 19:26:43

@na__most__akkor: Te marha szerencsesnek mondhatod magad, mert a Siemens helpdeskje megengedte, hogy beallitsd a magyar billentyuzetet.

Megkerlek, hogy allitsd mar be a telefonomon a magyar billentyuzetet, koszonom. Vagy hivhatod a Siemens helpdeskjet (tudod, ugyfelszolgalat, segitseg magyarul) is, engem nem zavar. Van ugyan sved es holland billentyuzetkiosztas, de azzal legfeljebb a gyerekeidnek tudnek irni Hollandiaba a vinnyogasod nelkul.

Amugy erdekes figyelni, hogy ramtamadtak sokan, szanaszet cincalva a nem is tudom mit igazan. De kozuluk segy sem szolt a temahoz. Kac-kac.

Tapogatott Kukorica 2011.10.28. 19:31:47

Tovabbra is varom az otleteket, hogy egy telefonon, amin NEM lehet semmilyen nyelvet frissiteni/beallitani a gyariakon kivul vagy pedig a ceges gepen, amin meg az idot se tudom megnezni, nemhogy atallitani, hogyan hasznaljak ekezeteket? Koszonom.

Tapogatott Kukorica 2011.10.28. 19:37:37

@XtraP: "Miért tűnne annak? Betűket olvasni nem szokatlan dolog."

Kodolt szovegrol van szo, nekem trivialisnak tunik, hogy a nem ertheto szimbolumokat is ugyanugy kezelem ilyenkor, mint a tobbi betut. Viszont a cikk alapjan nekem ugy jott le (bar nem biztos, hogy igy van), hogy ezeket a jeleket egyszeruen ignoraltak mindig, s csak a betukre koncentraltak. Mikozben evtizedekig ott volt a megoldas a szemuk elott, csak egy legyintesen mult az egesz, mert valaki szerint a krikszkrakszoknak semmi ertelme.

Tehat csak az volt a furcsa, hogy nem kezeltek ugyanolyan rangu kodkent a szimbolumokat, mint a tobbit. Azaz ugyanolyan "gyanusnak", ugyanolyan "hihetonek". Ezt: "Kiindulópontjuk az volt, hogy az azonos vagy hasonló alakú szimbólumoknak azonos betűt vagy betűcsoportot kell jelenteniük." Erre miert kellett olyan sokat varni, tenyleg? :D

Tapogatott Kukorica 2011.10.28. 19:41:12

@grufftipunk: mar ne haragudj, de te hozza sem szoltal a temahoz. Sot, utolag atfutva EGYALTALAN nem szoltal hozza a temahoz, ellenben sikerult megtalalnod a kritikaddal. Ki is akkor a beleugatos?

"De ha csak azért szól hozzá, hogy üres BLA-BLA legyen belőle, egy kis rejtett utalással, hogy ő aztán olyan fontos ember, hogy ékezetek nélkül ír egy magyar blogon, az eléggé átlátszó, és szánalmas is egyben."

De ha csak azért szól hozzá, hogy üres BLA-BLA legyen belőle, egy kis rejtett utalással, hogy ő aztán olyan fontos ember, hogy ékezettel ír egy magyar blogon, az eléggé átlátszó, és szánalmas is egyben.

Ugye eszrevetted a kulonbseget? :D Szanalmas alak.

grufftipunk (törölt) 2011.10.28. 19:58:40

@Tapogatott Kukorica:
Még jó is lehetne a válaszod egyesek szemében(igazából tipikus csúsztatás, amit a hülyébbje még simán meg is eszik)

Csak:

-én nem vagyok fontos ember, hiába írok ékezettel (nem ez tesz fontossá valakit, ez kérlek szépen ma már ALAP - szerintem).

-de te sem leszel az, hiába írsz ékezet nélkül :)

Tapogatott Kukorica 2011.10.28. 22:02:15

@grufftipunk: Ertem, tehat en maszatolok es csusztatok, mikozben az en hozzaszolasom relevans volt, mig neked a 9 eddigi hozzaszolasodbol 0, azaz nulla kapcsolodott a temahoz, mindegyikben csak az ubermenschi mivoltodat fitogtatod.

Valamint tovabbra sem valaszoltal, ha mar annyira jaratos vagy a temaban, hogy egy olyan eszkozrol, amelyen NINCS lehetoseg semmilyen modon magyar nyelv telepitesere, es se a ceges, se az iskolai gepek NEM alkalmasak a magyar nyelv telepitesere, megis hogyan irjak ekezettel?

Abban igazad van, hogy nem vagy fontos ember, mivel nem csinalsz mast, csak szetoffolsz egy amugy erdekes topikot a semmitmondasoddal. En nem is akartam fontos lenni pl. azt hangoztatva, hogy masok milyen modon irnak, csupan elmondtam a velemenyem a temaval kapcsolatban. Te egeszen eddig nem tetted ezt meg, tovabbra is csak a semmirol diskuralsz es pont engem sikerult megtalalnod a baromsagaiddal. Hat igy nem is leszel fontos ember, csak egy troll maradsz, zoknival a fejeden :)

grufftipunk (törölt) 2011.10.29. 10:29:29

@Tapogatott Kukorica:
Na most már jól körüljártuk ezt a témát, és látom, hogy hibás voltam, amikor bántottalak egy olyan dolog miatt, amiben te nem vagy ludas. Mea culpa.

Engem mindig nagyon zavart az ékezet nélküliség, és most kifakadtam, ezért volt, ami történt.
Rajtad csattant a virtuális ostor, de inkább ne foglalkozz vele.

A zoknit immáron levettem.
Hogy troll vagyok-e, azt majd a jövő mesterséges intelligenciája fogja eldönteni, amikor visszapörgeti a kezdetleges és primitív hálóban lefolytatott emberi kommunikációt, okulásul a saját maga, és a jövő nemzedéke számára.

Tapogatott Kukorica 2011.10.29. 11:42:57

@grufftipunk: Fatylat ra. Ha van ra lehetosegem (nemsokara talan lesz uj gepem), akkor majd ekezettel irok, mert az jobb szerintem is. Most meg nincs ra mod.
Minden jot.

is 2011.10.31. 01:04:35

@na__most__akkor: ha jól megnézed, akkor jól elbeszéltél amellett, amit én mondtam. te nagyon logikus ember vagy, hát pontosan látod is, hogy hol beszéltél mellé: hogy neked a HELPDESK bármit megcsinált. más cégeknél meg nem csinálják meg, mert az a policy (a policy pedig nem értelem, és főleg nem felhasználói légyszi-légyszi-csak-nekem tedd fel kérdése). azért mert neked egy helyen megcsinálták, abból egyáltalán nem következik, hogy mindig mindenkinek megcsinálják. sem a logikában, sem az életben. ne kövess el ilyen alapvető logikai bukfenceket.
süti beállítások módosítása